honza-uvod

Skloubil bydlení v autě a práci v Praze (+ video)

A máme tu další příspěvek do rubriky „vaše bejváky“. Tentokrát od Honzy, kterej většinu roku bydlí v autě a pracuje v Praze, a ve zbylých dnech brázdí Evropu. A do budoucna má velký plány. Rok obýval VW T4, kterou nedávno vyměnil za MB Vito. Mrkněte se, jak takový život vypadá.


autor textu a fotek: Honza (Flickr | YouTube):


10 let jsem žil v USA, kde jsem se naučil žít jen pro peníze. Žil jsem takový ten americký spotřebitelský sen, pořád si kupoval něco nového.

Po návratu do ČR jsem si uvědomil, že to není styl života, který mne naplňuje. Hledal jsem změnu. Začal jsem se toulat přírodou. Ale bylo to pomalé. Tak jsem začal cestovat na kole, jenže pes se mnou nemohl, a tak zůstával doma.

No, a pak se nějak dostal ke slovu vandwelling. Když jsem jsem zjistil, že v USA jsou tisíce lidí žijících v dodávkách, rozhodl jsem se to udělat taky.

Život na cestě mne naplňuje

Pracuji pro americkou firmu, v Praze, kde taky žiju. Každý den parkuju jinde a užívám si života bezdomovce :) Je nás tu víc, ale málokdo o nás ví.

Díky autu se mi povedlo ušetřit nějaký ten zlaťák, dokázal jsem poplatit určité dluhy, a poznal jsem, co je minimalismus.

Dnes jsem šťastný člověk. Na hotelu nebo v bytě mám depky. Žádný výhled, jen holé zdi a ticho. V autě mne to baví mnohem víc :) Moc lidí ten život nechápe, ale já zase nechápu jejich.

Autem jsem projel Itálii křížem krážem. Jezdím tam každý rok, připomíná mi to Floridu, kde jsem žil. Teplo, palmy, pláže :)

První bejvák, VW T4

Udělal jsem si český řidičák, a koupil za 70 000 Kč své první auto v ČR, Volkswagen Transporter T4 z roku 1998 s automatickou převodovkou. Byla to hrozná díra, měsíc co měsíc byla v servisu, a vrazil jsem do ní kolem 150 000 Kč. Ale měl jsem jí hrozně rád a měl s ní velké plány.

Obytný VW Transporter T4

Rozkládací postel ve VW T4
Začátek byl těžký. Podomácku vyrobená rozkládací postel zabrala celé auto, nezbylo místo už ani pro psa.

V T4 jsem bydlel s přestávkami na servis asi půl roku. Dost se kradou, proto jsem se o ní bál, a v Praze parkoval na placeném parkovišti. Majiteli jsem hodil něco navíc, abych tam mohl i spát.

Později odešla převodovka, a já se rozhodl auto prodat.

Výměna VW T4 za Mercedes-Benz Vito

4 měsíce po prodeji T4 jsem koupil MB Vito. V tom už bydlím zhruba rok. Auto mne stálo cca 30 000 Kč, a zhruba stejnou částku jsem nechal na opravách.

Vito bylo plně obytné a vybavené od bývalého majitele. Interiér je z UK, původní majitel žil v Londýně, a nechal si to tam předělat. Nechyběla plazmová televize, lednička, ani záložní baterie. Musel bych bejt blázen, kdybych to nekoupil! :)

Obytné MB Vito ve městě Sirolo
Dodávka z venku. Stojíme ve městě Sirolo, asi 100 metrů je pláž Two sisters. Dostat se tam pěšky je asi na hodinu, musíte lézt po skále, chytat se větví, provazů na stěně a tak. Prostě super!

 

Obytný MB Vito u města Sirolo
Opět Sirolo. Dodávka je pro dva lidi na stálo moc malá, ale na dovolenou u moře nebo cestování po Španelsku je ideální. Přítelkyně má vlastní byt, takže mimo víkendy a dovolené jsem v dodávce sám.
Obytný Mercedes-Benz Vito v Alpách
Stará T4 do Alp nemohla. Ale Vito, a to plně naložený i s bikama, předjíždělo do kopců i novější auta. :)
Vnitřek obytného MB Vito se složenou sedačkou
Televizi a ledničku jsem dal pryč hned týden po koupi. Lednice byla nevyužitá, a na TV nekoukám. I když, jakmile budou solární panely, vrátím jí tam, chybí mi PS3 a GTA před spaním :)
Vařič a dřez v obytném MB Vito
Voda se čerpá z 15l kanystru, a odtéká do kanystru vedle. Plynová lahev je zatím zabudovaná ve skříňce, ale do budoucna bych jí chtěl posunout do zadní části vozu a uzavřít do železné krabice s ventilací.
Rozložená postel v obytném MB Vito
Postel je rock’n’rolla, dá se koupit od 220 liber. Ale když má člověk svářečku a flexu, má jí skoro za hubičku. Čalounění je na míru a ladí s kapotou :)
Obytný Mercedes-Benz Vito v noci.
Často jezdíme mimo civilizaci. Sice to není 4×4, ale mírnější terén zvládne bez problémů.

Elektřinu řeším extra baterkama, ještě se mi nestalo, že bych je vyčerpal. Nabíjím zubní kartáček, baterky do foťáku, noťas s tabletem a mobil, kterej nabíjím skoro 2x denně.

S hygienou je to složitější. Sprchu nemám, ale v okolí je hodně škol, které mají fitko. Za 500 Kč můžu chodit cvičit celý měsíc a sprchovat se tam. Firma má taky vlastní fitko, takže i tam se dá.

WC řeším kyblíkem, bio odpadkovým pytlíkem a pilinama, ale dál to asi rozvíjet nebudeme :D Použil jsem to asi jen jednou, je to fakt nouzovka. Když potřebuju na malou, stačí plastová flaška s širokým hrdlem. Přítelkyně to má těžší, takže když spí u mě, musíme parkovat u křoví.

V T4 jsem neměl ani ten kyblík. Když jsem nutně potřeboval na WC v Neapoli, na dálnici nebyla benzínka, ale jen letiště. Nechtěně jsem vběhnul na dámskou toaletu, a pak tam skoro hodinu čekal až bude prázdno, abych mohl vylézt ven. A od tý doby vozím kyblíček. :D Na chemickou toaletu sice místo je, ale vůbec bych to nevyužíval.

Zateplení je podobný jak u většiny karavanů nebo obytňáků, jen místo dřeva zvolili šedý koberec, kvůli váze. Občas si říkám, že to nechám zvážit, a podle váhy bych případně strhl koberec a dal to do dřeva, ale zatim to nechám, jak to je. Topení tam nemám. V autě jsem spal v -10°C, a pod peřinou bylo teplo.

Místa na věci je tam víc než dost. Mám tam i místo na kvádro, které musí viset.

Stůl na jídlo je rozkládací, říká se jim marine tables, a ty kvalitnější na Amazonu stojí kolem 200€.

Co se interiéru týká, mrkněte, na video, který jsem natočil (anglicky):

Parkování s dodávkou v Praze

Zatímco s T4 jsem parkoval na placeném parkovišti, s Vitem parkuju kde se mi zachce. Když jsem línej, stojím poblíž metra, abych si před prací mohl přispat.

Jinak se dá parkovat všude, hlavně že je to na rovném místě. Dnes už mám vytipovaná místa, která točím co pár dnů. Důležité je koukat na roční období. Když je chladno, parkuju na místech, kde vím, že bude slunce už od rána, takže se auto zahřeje. V létě zase stojím tam, kde moc nesvítí, aby tam nebylo moc horko a dalo se spát i bez větráku.

Díky mému YouTube kanálu se mi už stalo, že mně někdo poznal. Jedna slečna dokonce věděla, kde přesně stojím. Byl jsem rád, že video bylo týden staré a stál jsem už jinde. Nikdy nevíte, jestli vás někdo nenapráší, a nebo nezaťukají že jdou na pokec a kafe :D

Plány do budoucna

Letos pojedu Polsko a Španělsko, víc toho nedám. Je ale důležité poznamenat, že tento rok je poslední ve firmě. V dubnu 2017 končím, a pak už mne čeká jen cestování.

Honza ve svý káře. :)

Říkám si, že bych chtěl vidět trochu exotiky. Napadlo mne, že bych odjel do Indie, Vietnamu a Thajska na rok dva. Přece jen je tam levněji než u nás a u sousedů. Hodně fotím, a chtěl bych jako fotograf růst. Byla by to super šance pořídit nějaké zajímavé fotky.

Pracovna v obytném MB Vito

Na druhou stranu si říkám, že zatím neznám ani „vlastní zahradu“, tak mne to láká i zůstat v EU a projet ji křížem krážem, a teprve pak se vydat na jiné kontinenty.

Ještě nevím, co bude. Buď odletím, a auto si tu schovám do garáže, a nebo odjedu směrem do Norska, a na zimu to otočím zase zpátky, do Španělska nebo Itálie.

Chtěl bych taky vidět Island, ale jen trajekt z Dánska stojí 1500 €. Navíc islandské cesty asi nejsou ty pravý pro dodávku s předním náhonem. :)

obytne-mb-vito-honza

Hodně mne inspiruje pár z Westfalia Digital Nomads, ti jsou teď v Africe, letos posílají auto do Kanady, odkud budou směřovat k Jižní Americe, to zní zajímavě. Nápadů je hodně, ale rozhodnu se až těsně před odchodem z firmy.

Mezitím pracuji na svém YouTube kanálu Livingmylife a na fotkách, které se prodávají online.

Videoexkurze do Honzova auta

Protože jsem se s Honzou rok po tom, co pro nás napsal tenhle článek, potkal i naživo, rovnou jsem mu auto prolezl s kamerou. Mrkněte na video.


pozn. Martin, Nomádem.cz: Díky Honzovi za perfektní článek a fotky, snad budeme mít víc takových. Je na tom pěkně vidět ten různorodej přístup k obytným autům i životu obecně. :) 

Autor

martin.kolcaba@gmail.com'

Martin von Nomádem.cz

Začínající digitální nomád, jinak konzultant internetového marketingu libující si v SEO a použitelnosti webů.

17 thoughts on “Skloubil bydlení v autě a práci v Praze (+ video)”

  1. Zajimavy, jen 1 vec mne trochu prekvapila – Vito. Kazdy, kdo se trochu vyzna v autech ti rekne, ze Vito je uplne nejhorsi volba mezi dodavkama. Taky jsem o nem – kvuli cene uvazoval, ale servisman mi to razne rozmluvil, takze mam VW T4 2,4 D. Napis neco k Vitu, jak je to se spolehlivosti, poruchami, spotrebou. Diky a ceste zdar!

    1. Ahoj,
      je to pravda, Vito nema dobrou reputaci a online recenze nic moc. Rekl sem si ze ikdyz auto budu mit jen na rok tak se to porad vyplati jelikoz interier pak muzu posunout zase treba do Forda.
      Prvni mesic sem nechal udelat napravu, olej, svetla, brzdy a prezul sem na letni pneu. Cena 20tis. Pri rychle jizde (110 a vice) auto padalo do nouzoveho rezimu. Jeden servis mi dal Cenu 45tis za opravu tak sem to dal do MB na Zizkove, oprava za 3.5 tisice :) Rok klid. Pred mesicem se pretlakoval rail preasure system a auto nestartovalo, zase sem to dal do MB a platil sem 3tis i z tuzerem :)

      Kdyz jedu 130-140 tak mi zere asi 9L Praha-Plzen-Praha jezdim za 400kc

    2. A co sis poridil nakonec?

      Tohle auto je tak seredny a maly, ze ho nikdo nevykrade a ani nebude mit problemy v Praze, kde obytnaky pres noc nesmi parkovat …

      Za ty prachy bych ho bral hned, vestavba se mi jevi vcelku povedena, izolace klasicky kobercem.

      1. JS,
        Vito seredny neni, jen to moje potrebuje trosku poresit na venek. Izolace neni jen koberec, ten je tam kvuly vaze, resil sem ze to dam do dreva, ale vaha je skoro 3.5t podle vcerejsiho vazeni takze to nepujde. Jinak je tam izolaze od ARS Karavany ci jak si rikaji :)

        Mista tam mam jinak dost, pro me ideal :) Nedavno sem parkoval i u Karlova Mostu :)

  2. Ahoj,

    na Island se neboj, až na horský cesty se tam dá jezdit v pohodě s normálním autem a objet a vidět toho dost. Mimo hlavní sezonu je trajekt výrazně levnější (http://www.smyrilline.com/prices/prices-2016/denmark-iceland/ferry-prices) a uvidíš toho zhruba stejně, protože uzavřený jsou jen horský cesty, na který stejně potřebuješ džípa. Krom toho si můžeš dát úžasnou třídenní pauzu na Faerách, kde si mimo jiné můžeš dopřát let helikoptérou za pár šupů. :)

  3. Cauko Honzo, peknej clanek…! Az budes mit cestu do Norska tak dej vedet, treba pres Kaju a muzes se zastavit zamnou ve Svedsku! ;) Hodne stesti do budoucna ti preji a at ti tve plany s Asii vyjdou, Ahoj.

  4. @Honza: kolik meris na vysku?

    Na tom sporaku spise nez na kolenou, neda se varit v sede na rozdelane palande? Misto mezi sedadlem ridice a rozdelanou palandou bohuzel nebylo zabrano.

      1. Jeslty si nekde mezi Prahou a Plzni ci Ceskou Lipu muzu ti nekdy ukazat osobne jezdim na obe strany pravidelne :)

  5. Tyo Honzo, smekám! Fakt hezky otevřeně rozepsaný a motivační zároveň. Asi teda ne pro začátečníky, ale pro člověka, který už něco najezdil je tohle hezký pohled kam se dá ještě experimentovat :-) Mj. luxusní fotky! Sypej to na fotobanky ať to hodí nějakej zlaťák (kdyžtak poradím, nasměruju)… Ať se daří!

    1. Cau Vito, klidne porad, zatim sem na istock, shutterstock, a dreamstime a to je zatim vse, chtel bych i nejake ceske fotobanky. Jen me mrzi ze tech par centu za fotku kolikrat nestoji ani zatu namahu to uploadovat :D

  6. Zdravíčko, super článek! Prosím tě, nemohl bys někde ukázat fotky jak to vypadalo v té tvojí T4? Zajímalo by mě to, mám v plánu taky kupovat. A ještě se chci zeptat. Proč nemohla tvá T4 do Alp? Nesplňovalo to nějaké normy a nebo pouze z důvodu, že by to nezvládla? Díky! Ať to bydlí.

    1. Ahoj,
      moje T4 nedavala vubec kopce a to ani ty male. Myslim ze sem naletel pri koupi, po vzhledove strance byla v poradku, ale po motorove uz to bylo horsi. Jako 2.5TDI (75kw) vubec netahla. Foto nemam, byl to hodne punk styl takze jen postel, varic, a pet lahve z vodou. Ale i tak sem sni projel hodne.

    1. Dle mého názoru zaparkuje na místě kde je zdarma či zná heslo (dnes má každá hospudka, restaurace … wifi + existuje internet přes SIM) :-D

  7. Ahoj, moc pěkné. Zajímalo by mě pár věcí. Kde skladuješ věci, které se ti nevlezou do auta? Např kolo. Jak to máš s oblečením? Kde ho máš uskladněno? Nebo funguješ o dvou tričkách a jedněch kalhotách? A jak praní?

Napsat komentář: Honza Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>