Jak na legální přestavbu dodávky na obytné auto

Přestavba dodávky na obytné auto – postup

Často mi chodí dotazy jak že se papírově řeší přestavba dodávky na obytňák. Protože jsem to psal různým lidem už asi tisíckrát, došel jsem k tomu, že snazší bude sepsat článek a na ten všechny odkazovat.

Pokud chceš mít vestavbu v dodávce, můžeš to udělat dvěma způsoby. Na punk, to znamená že si prostě uděláš vestavbu a neřešíš, a nebo oficiální cestou, kdy auto přetypuješ na obytný. Znám lidi úspěšně praktikující obě cesty. My si popíšeme tu druhou.

Upozorňuju, že nejsem odborník na přestavby. Pokud v článku najdeš nesmysl, něco chybějícího nebo přebývajícího, prosím oprav mne buď v komentářích, nebo mailem – martin@nomadem.cz. Díky.

Článek se týká přestavby dodávek do 3,5 tuny, tedy toho, co můžeš řídit s řidičákem skupiny B. Přestavba větších aut bude dost podobná, ale nemám s ní zkušenosti.

Postup přestavby

1) Připrav si nákres vestavby / přestavby s popisem

Nákres vestavby do obytného auta

Připrav si nákres plánované vestavby s popisem úprav. Většina výrobců ho po tobě bude chtít pro posouzení žádosti o povolení k přestavbě. Informuj se jak podrobný nákres chtějí. Kde jedněm stačí jednoduše nakreslený plánek, jinde chtějí skoro technický výkres.

2) Získej povolení k přestavbě od zastoupení automobilky

Oslov české zastoupení výrobce tvého auta a sděl mu svůj záměr. Řeknou ti, jestli je něco takového vůbec možné, případně jaké podklady budou potřebovat. Typicky to bude nákres a popis přestavby, a možná něco dalšího.

Schválení přestavby vozidla.

Za to, že se tím budou zabývat nejspíš taky něco zaplatíš. Třeba u Mercedes-Benz to v roce 2016 bylo 1500 Kč pro auta koupený v ČR a 3000 Kč pro auta dotažená ze zahraničí. Jinde to může být jinak.

Získat povolení je u některých automobilek snazší, u jiných těžší, případně nemožný. Prostě to zkus a uvidíš.

3) Dojdi si na registr vozidel pro papír a vyplň ho

Žádost o povolení přestavby vozidla

Na registru na oddělení přestaveb si vyžádej formulář pro přestavbu vozidla, dají ti ho zdarma. Ptej se na podrobnosti co a jak vyplnit. Víš jak to chodí, úředník od úředníka to může být jiný. Zatímco jeden nebude řešit zbytečnosti, druhej se v tom bude rejpat.

Papír si můžeš vzít s sebou domů, ale klidně to můžeš vyplnit na místě, je to na chvilku. Pokud si s sebou vezmeš povolení k přestavbě od výrobce, malej a velkej techničák a nákres s popisem přestavby, můžeš si tu žádost hned podat.

Tuším že to zaplatíš nějaký poplatek. Úřad má na rozhodnutí několik dní nebo snad i týdnů, takže nezbývá než čekat. Pokud ti to schválí, je to dobrý, ale jsi furt na začátku.

5) Přestav to

montaz-vestavby

Teď to můžeš přestavět. Mysli na to, že pokud začneš do auta montovat věci, kterých se přestavba týká ale který zatím nemáš zapsaný v TP, nesmíš legálně na silnici. Až do doby, kdy úpravy budou zapsaný. To je přímo napsaný i v papíru od úřadu. Na následnou přestavbovou technickou kontrolu bys to tedy měl dovézt na podvalu, ne po ose. Každej to tak určitě dělá (mrk mrk).

6) Udělej revize plynu a elektřiny

Pokud máš v autě rozvody plynu a 220V a nechceš je před technikem skrývat, nejspíš po tobě na technický budou chtít platné revize. Ty ti udělá plynař / elektrikář s patřičným oprávněním. Případně to na STK můžeš zkusit bez nich, ale riskuješ, že tě zbytečně vyrazí.

7) Nech to zvážit

Přestavbou se mimo jiné mění váha vozidla. Na STK kam s tím máš v plánu jet, se zeptej, jestli tam mají váhu. Pokud jo, zváží ti to při kontrole. Pokud ne, musíš váhu najít jinde. Zváží ti to třeba na skládce, v kovošrotu a podobně. Chtěj po nich vážní lístek.

8) Dovez to na přestavbovou technickou

Vezmi potvrzení od výrobce, potvrzenou žádost z úřadu, vážní lístek (pokud jsi to vážil jinde), revize a velkej techničák, a hurá na STK. Samozřejmě na podvalu, zatím s tím přece nesmíš na silnici, že jo.

Kolik stojí přestavbová technická se předem zeptej na příslušný STK. Trvat by to nemělo dýl než klasická pravidelná technická kontrola.

Pokud tady proběhne všechno hladce, dostaneš od STK papír pro úřad. V něm budou napsaný úpravy, nová hmotnost a případně výška auta. Teď to máš skoro v kapse.

9) Dojdi na registr vozidel se všema papírama

Tady už by to měla být jen formalita, ale na její vyřízení má úřad 30 dní. Nechají si velký techničák a dokumentaci k přestavbě, a rozhodují. Malý techničák (OTP) vám nechají, abyste mohli jezdit. (za info díky Martinu Adámkovi, viz komentáře. Přidal i další užitečné komentáře k průběhu celého procesu, tak mrkněte)

Technický průkaz vozidla se zapsanými úpravami

Tak. Asi to vypadá celkem jednoduše, ale zrovna jednoduchý to není. Ale nenech se odradit. Obvolávej příslušný místa, vyhledávej si informace nenech se odbít, jde to, když se chce.

Obytný Mercedes-Benz Sprinter

Největší problémy při přestavbě

Zvýšení počtu míst

Zkušenosti s tím nemám, ale co jsem tak četl, zvýšit počet míst v dodávce bývá problém. Teda, u dodávek, které mají z výroby připravený montážní otvory na sedadla a pásy by to snad ještě nějak jít mělo za předpokladu, že použiješ originální kotvení pásů i sedadla. Pokud ale máš klasickou nákladní dodávku s třemi místy vpředu, připrav se na to, že to sám nejspíš neprotáhneš.

Proto je dobrý na přestavbu koupit dodávku, která má potřebný počet míst už zapsaný.

A nebo oslovit firmu, která má na přidávání míst do dodávek povolení – čti článek Rozšíření počtu míst v dodávce.

Díly bez homologace a nepovolené úpravy

Koupil sis okna bez homologace? Namontoval sis dopředu nehomologovanej pevnostní rám? Kryt pod motor? Přidělal sis soláry kdoví jak? Můžeš (nemusíš) mít problém. Od roku 2016 se všechny auta na STK fotí z několika úhlů, a technici si dávají o to větší pozor, aby nepustili něco, co nemají – do systému se fotky ukládají s jejich jménem a datem kontroly, takže to jde zpětně dohledat. Technika to může stát mastnou pokutu, ztrátu místa a zákaz působení na jakýkoli STK, takže to na ně funguje jako slušnej strašák.

Neřešení přestavby

Dost lidí si prostě předělá dodávku a po papírové stránce neřeší přepis na obytný auto s tím, že „přece jen vozí náklad“. Jasně, je to cesta a většině příslušníků který na cestách potkáte, to bude fuk.

Ale pokud to takhle uděláte, aspoň si ten „náklad“ pro sychr udělejte vyndavací. Na STK máte správně přistavit auto bez nákladu, takže vás klidně můžou vyhodit i s vaším „nákladem“.

Taky myslete na to, že v provozu to sice řešit nikdo nebude, ale třeba při nějaký nehodě by se toho někdo (policajti, pojišťovna…) chytit mohl, a průser je na světě.

Kategorie obytných vozidel v ČR

Co vím, tak existují (nebo existovaly?) tyhle kategorie:

  • N1 speciální obytný – do téhle kategorie spadne většina aut, které budete stavět z nákladní dodávky.
  • M1 osobní obytný – v téhle kategorii jsme měli našeho starého Transita. Dostat do ní vestavbu v nákladní dodávce asi nepůjde.

V kategoriích mám hokej a nevím v čem přesně se liší. Pokud někdo víte jak to je aktuálně budu rád, když mi napíšete, doplním to sem.

Tak, toliko k tomu, co se mi podařilo vyštudovat o přestavbách. Snad to někomu pomůže. Předem říkám, že s detaily vám moc nepomůžu, vše co vím je psáno tady. Článek budu průběžně aktualizovat.

Autor

martin.kolcaba@gmail.com'

Martin von Nomádem.cz

Začínající digitální nomád, jinak konzultant internetového marketingu libující si v SEO a použitelnosti webů.

17 thoughts on “Přestavba dodávky na obytné auto – postup”

  1. ad 7 ( „Zváží ti to třeba na skládce, v kovošrotu a podobně. Chtěj po nich vážní lístek.“)
    Jenom doplním, že vážní lístek je jakýkoliv kus papíru, na kterém je:
    – identifikace auta (tzn. asi typ a RZ nebo výrobní číslo)
    – hmotnost
    – datum
    – podpis
    – identifikace firmy (razítko)
    Vydat ho může jakákoliv firma, která má ocejchovaný váhy.
    K Martinem uvedeným možnostem bych doplnil ještě třeba uhelné sklady.
    Pracovníka u váhy nemusíte děsit pojmem „vážní lístek“, pro případ, že neví, co to je…
    Dobrý taky je si sám vážní lístek připravit, nechat k doplnění jen hmotnost a datum, a nechat si tam jen napsat hmotnost a prsknout razítko. Minimalizace úsilí, které od pracovníka u váhy vyžadujeme, maximalizuje šanci na úspěch.
    A ještě mě napadá – občas někde stojí celní správa + PČR DI s mobilníma váhama. Jedněch jsem se takhle kdysi zeptal, a říkali, že není problém, a získal jsem od nich i info, kdy a kde budou vážit příště, abych si moh najet. To je ale na konkrétním místě třeba jen jednou za měsíc.

  2. ad 8 – velká STK:
    Sama prohlídka může bejt i rychlejší, páč se kontroluje jen úprava, a ne vše ostatní jako při STK.
    Ale: Je potřeba technik typu „K“ (proškolenější). Asi není třeba se objednávat, ale může mít smysl si radši předem zavolat.
    A pak: Technik musí sepsat protokol, což je mnohem víc práce než naťukání čísel závad při běžný STK. Takže může bejt, že na vyhotovení protokolu si žadatel bude muset počkat.

    1. jsi si jistej? Nedovedu si moc představit, že ti budou 30 dní držet oba techničáky… Není do 30 dnů spíš vydání toho rozhodnutí o povolení k přestavbě, kdy u nich ještě nemáš žádný doklady?

      Jinak díky za všechny komenty, pak to přetavím do článku nebo to z něj odkážu.

      1. Já jsem to tak měl. Na MÚ ležel velkej TP a veškerá dokumentace k přestavbě, malej OTP jsem měl u sebe a moh jsem jezdit.
        Ale v případě registrů vozidel platí dost doslova rčení „jiný kraj, jiný mrav“.

  3. Ad kategorie:
    vyhněte se slovu „speciální“.
    Některé STK chápou dost nešikovně napsanej zákon tak, že „speciální“ znamená STK na jeden rok (místo na dva).
    Správně (nekonfliktně) je: Vozidlo zvláštního určení.

    Pak počítejte s vyšším povinným ručením.
    Protože (moje konkrétní zkušenost) obytňáky sice maj nižší povinný ručení, ale zato jednu společnou položku v ceníku do asi 7 tun, takže to pak je dražší než normální auto do 3,5 t. Ale záleží na konkrétní pojišťovně, tohle je věc ceníku a dohody, do toho žádnej zákon nemluví.

    Ad kategorie M vs N:
    M: osobní = uveze víc lidí (á asi 70 kg) než ostatního nákladu
    N: nákladní = uveze víc ostatního nákladu než lidí.
    Řidič se nepočítá, ten je v pohotovostní hmotnosti.
    Ostatní lidi jsou součást užitečný.
    Ale předpisy jsou různý a měněj se, takže konkrétní auto to historicky může mít jinak.

    Pak je pro ně taky různá silniční daň i systém jejího výpočtu;
    a jinej výpočet cesťáků;
    a v minulosti se šaškovalo s uplatnitelností DPH, ale to neznám podrobně, každopádně Passaty combi s přepážkama pro 4 nebo pět lidí na naše silnice vnikly kvůli DPH, ale tyhle předpisy se pak měnily.

    A auto N1 může mít reflexní polep, kterej M1 mít nesmí,
    protože neživej náklad je cennější než mikrobus plnej lidí
    (toť evropské zákony).

  4. Koukám na tu fotku kde obkládaj dodávku palubkama, už jsem to i někde viděl, připadá mi to šíleně hloupý ty palubky musej bejt děsně těžký a každý kilo váhy dolu lepší kvůli spotřebě…

    Oblepil bych montážním lepdilem zevnitř dodávku tvrzeným polystyrenem…daleko lepší tepelně izolační vlastnosti než dřevo a krásná nízká váha… cena plus minus podobná, možná je polystyren levnější, ale úspory se dostaví po cestách třeba 0.2l na 100km… :)

    Měli jsme Škodu 1203 obloženou zevnitř tehdy ještě obyčejným polystyrenem a dalo se v ní krásně v noci spát i za chladna.

    1. ty palubky maj dohromady asi 100 kg a zatepleno je izolační pěnou, ne dřevem. Dřevo je prostě jen obklad. Litr navíc na spotřebě mne nijak nevytrhne, nemám v plánu jezdit dálky v tahu.

      Na 1203 jsem koukal, že bych si ji tak pro zábavu koupil a předělal, ale nenašel jsem odvahu :)) (a čas)

      1. No právě, 100kg zbytečný váhy…ale kdo chce kam… :) proto jsem psal odolnější (dražší) polystyren, dá se zateplit i obyčejným.
        To si radši přihodim do auta malou elektrocentrálu, než vozit auto zbytečně naložený palubkama. Ono se to nezdá, diesel má velkej krouťák, ale palubky váží hodně. Když jsem vezl ve starym Favoritu palubky na chalupu dalo mu to dost zabrat. :)

  5. K těm kategoriím: N1 obytný nákladní mi teď (2016) nechtěli napsat,že už to nejde,tak to mám na M1 speciální obytný. Auto je MB Atego 7,5 tuny,takže technickou budu procházet každý rok.
    A za povolení k přestavbě na úřadě po mě nechtěli ani korunu-taky rok 2016.

    1. Na MÚ jsem platil až když jsem měl všechno hotový (vč. STK) a přišel jsem si pro zápis do TP. Úvodní povolení taky gratis, jak píšeš.

      To, jestli N1 může být obytný, asi záleží na názoru konkrétního dovozce a konkrétního úřadu.
      (Anebo by to mohlo být tím, že ty jseš nad 3,5 t. Oblast N2/M2 jsem nezkoumal.)

  6. Tak podle všeho Mercedes žádný plánek nepotřebuje a zaplatí se jen peníze 3tis jak psal Martin.
    Jirka

    Dobrý den

    Vůz lze zařadit do kategorie M1 – speciální automobil – SA – obytný automobil.
    Můžeme Vám vystavit potvrzení k individuální přestavbě za 3000,- CZK vč. DPH.
    Potvrzení si můžete vyzvednout osobně u nás v kanceláři nebo Vám jej zašleme na dobírku. Pro vystavení potvrzení potřebujeme znát Vaše celé jméno a přesnou adresu.

    Děkuji.

    S přátelským pozdravem / With best regards / Mit freundlichen Grüβen,

    Alice Týřlová
    Homologation Mercedes-Benz Vans

    1. Mi kupujeme autobus OASA na přestavbu a jelikož automobilka skrachovala tak mi dnes na ministerstvu dopravy zdělily: V zákoně není nikde uvedeno že musí být povolení od automobilky na přestavbu – 2017 a kdyby stím byl nějaký problém tak si úředníci mají pořádně proštudovat zákon nebo zavolat na ministerstvo.

  7. Dneska jsem řešil jak je to s těma kategoriema.
    Týpek v Mercedesu to vysvětlil podrobně,
    tak to sem rovnou kopíruju.

    Dobrý den,

    tak si to shrneme všechno, aby v tom bylo jasno, teda aspoň částečně, protože v našich zákonech se čert nevyzná. Nicméně zavolal jsem mému bývalému šéfovi na Ministerstvo dopravy, který je dle mého názoru jediný, který se v tom vyzná a věci řečené v zákoně a vyhlášce nejsou tak jak je psáno.

    Zařazení do kategorie je určeno vyhláškou č. 343/2014Sb. příloha č. 5

    Vozidlo zvláštního určení / speciální automobil – SA Obytný automobil.
    vyhláška umožňuje obojí použití, ale dle vyjádření nejvyššího Ministerstva dopravy se má používat pouze Vozidlo zvláštního určení. Tato skutečnost má návaznost na STK.

    Co se týče STK, tak to je dáno zákonem č. 56/2001Sb., paragraf 40, odstavec 1. (viz příloha 56.2001).

    „Speciální automobil“ má mít pravidelnou kontrolu po jednom roce. Ale tím, že se má používat „Vozidlo zvláštního určení“, tak nespadá do odstavce 1b, ale do odstavce 1a, takže jsme na lhůtě dvou let.

    Shrnuto, podtrženo, posvěceno Ministerstvem dopravy: udělám Vám ze sprintera Vozidlo zvláštního určení – SA obytný automobil, kategorie M1, který bude mít dvouletou lhůtu na STK.

    Co se týče vybavení, tak to je v příloze a musí plnit:
    – sedadla a stůl
    – spaní, které je může být vytvořeno ze sedadel
    – zařízení pro vaření
    – skladovací prostory

    vše musí být pevně uchyceno, jen stůl může být odnímatelný.

    Jakub Gvuzd
    Homologace

    Mercedes-Benz Česká republika s.r.o.

  8. Martine Adámku a Martine Kolčabo…díky moc za návod jak na to. Díky vám mám z Craftera obytný automobil i v techničáku. Dva roky jsem jezdil po Evropě na černo a začal jsem to řešit až v půlce srpna. Celé mi to trvalo téměř dva měsíce. Distributor, úřad i STK v pohodě. Na STK mi ještě přepsali počet míst z 6 na 2-6!. Původně jsem měl vepředu 1+2 ale jezdím 1+1. Zadní lavici taky někdy vytahuju ven. Ješte poptám jestli musím upravit povinné ručení. Takže díky moc.

    1. Ani nevíš, jakou mám radost, že to někomu pomohlo. Díky za zprávu a ať se daří :)

Napsat komentář: Pstrosak Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>