Rok 2014 – digitálními nomády nanečisto

V roce 2014 jsme si vyzkoušeli, co to obnáší být digitálními nomády. Zda se dá pracovat na cestách. Zjistili jsme, co nám chybí, a už víme co v roce 2015 uděláme jinak.

Rok 2014 – 2,5 měsíce bydlení v autě

Začátkem roku 2014 jsme se rozhodli, co vlastně chceme. V lednu už jsme to měli – obytný Ford Transit Reimo 2.5D.

V březnu jsme vyjeli na první osmidenní výlet pod Krkonoše. Zjistili jsme, že bude potřeba trochu upravit elektroinstalaci a hlavně dokupit dvě silné trakční baterie, abychom měli dostatek elektřiny pro práci bez toho, abychom museli být pořád píchnutí na elektriku v kempu.

V květnu jsem pořídil dvě silné trakční baterie, nabíječku a měnič napětí, v Burimexu je nechal namontovat a upravit elektroinstalaci.  Aby se baterie dobíjely z elektřiny přes venkovní zásuvku, i jízdou. Aby na ně byla připojena všechna potřebná zařízení od světel po čerpadlo vodovodní baterie. Abychom několik dní vydrželi bez kempu.

Na srpen jsme si přichystali zatím největší zkoušku. Měsíc cesty po Polsku. Bylo to naprosto perfektní. Nové baterie fungovaly nad očekávání skvěle. V kempu jsme kvůli dobití byli jen 3x, 27 nocí jsme spali „na divoko“ jak se říká, a přitom měli dostatek elektřiny pro práci. Ani internet nebyl problém.

Hrubý plán cesty Polskem
Hrubý plán cesty Polskem (fotogalerie z cesty na Facebooku)

Mezitím proběhlo několik menších výletů – za Tomášem na Mácháč, nebo bezchybné Offroad Safari s Barrym.

Offroad Safari s Barrym
Offroad Safari s Barrym (fotogalerie na Facebooku)

Počítal jsem, a na cestě se spaním v autě jsme v roce 2014 strávili cca 2,5 měsíce. To není špatné, na začátek.

Co jsme během roku 2014 zjistili?

  • že skloubit bydlení v autě, práci a cestování jde!
  • nejdelší bydlení „v kuse“ bylo 1 měsíc, ale shodli jsme se, že 3 měsíce by nebyly problém
  • že chceme spát mimo kempy, pokud to jen trochu půjde
  • co se týká věcí, do auta se nám pohodlně vešlo vše, co potřebujeme
  • Transit je ale moc malej, i když šikovnej.
    a) Potřebujeme pohodlná pracovní místa. Kdybychom nemuseli pracovat, absolutně vyhovuje. Ale takhle se v něm nedají udělat dvě pohodlná pracovní místa – Lenka byla u stolku a tak nějak to šlo. Už by se jí tam ale nevešel externí monitor, který si  nedávno pořídila. Já byl většinou s notebookem na stehnech na otočné přední sedačce – nic moc.
    b) Také spaní pod střechou nám nevyhovuje. Pro dva menší lidi by bylo fajn, ale pokud jeden z vás má 186cm a 110kg, moc se tam nevejdete. Vyřešili jsme to tak, že Lenka spala pod střechou sama, já jsem si udělal spaní dole.
  • voda se dá zdarma doplnit na benzínkách, nikde s tím neměli problém
  • nutně nepotřebujeme lednici. Za cestu Polskem jsme ji zapnuli dvakrát, a to jen proto, abych si vychladil plechovku piva

Kam to posuneme v roce 2015?

I když to chvíli trvalo, shodli jsme se s Lenkou na tom, že zkusíme bydlet v autě. Bydlet jako fakt bydlet. Minimálně rok.

V Transitu by to ale nešlo, proto ho se slzou v oku do několika měsíců pustím do světa, aby dělal radost někomu dalšímu.

Jenže v čem teda budeme bydlet? No, potřebujeme něco většího. Znovu jsme se vrátili k úvahám o vlastní vestavbě do dodávky, o čemž jsme přemýšleli už koncem roku 2013. Proč?

  • potřebujeme specifické rozložení nábytku, abychom vytvořili dvě plnohodnotná pracovní místa. To je první důvod, proč jsme zavrhli hotová obytná auta, ke kterým jsme se také chvílemi vraceli. Výrobci prostě s takovým řešením nepočítají.
  • chceme být nenápadní, protože chceme spát hlavně mimo kempy. To je druhý důvod, proč jsme zavrhli integrované obytné vozy a auta s alkovnou. Kam přijedou, jsou jako pěst na oko
  • chceme skutečně pohodlné spaní. Ideálně letiště s nějakými rozumnými matracemi, řešené tak, aby třeba jeden mohl spát a druhý pracovat, a vzájemně jsme se nerušili
  • chceme být energeticky soběstační – to znamená pořídit na střechu větší solární panely, což na Trasiťáka s jeho specifickým tvarem střechy nešlo. Ale zrovna tohle nám moc nevadilo, vzhledem k tomu, že nám baterie bez problémů vydržely na deset dní práce
  • chceme s sebou vozit víc vody – v Transitu jsme vozili 40-50 litrů. Rádi bychom aspoň 100 l

Takže, co dál? Těžko říct, každopádně včera jsem si přivezl tuhle vobludu, takže základy máme.

Mercedes-Benz Sprinter 312D Maxi, 2.9TD
Mercedes-Benz Sprinter 312D Maxi, 2.9TD

Co s tím budu dělat? Dobrá otázka – nevim! Matnou představu mám, ale kdoví, jak to dopadne, tak držte palce… :)

Autor

martin.kolcaba@gmail.com'

Martin von Nomádem.cz

Začínající digitální nomád, jinak konzultant internetového marketingu libující si v SEO a použitelnosti webů.

4 thoughts on “Rok 2014 – digitálními nomády nanečisto”

  1. Mno, kdyz uz jsi koupil holou dodavku (za kolik?), tak nevyjde efektivneji to vymyslet / nakrelit a dat to firme, co dela vestavby? Ja znam jen 2 firmy… ty maji sice marzi, no ale take know how kde a co vychytat a nakoupit (za jiny peniz jak jednotlivec), nadrze na vodu a odpadni vodu…

    Tenhle Sprinter se da koupit s trochou stesti i s vestavbou za 260, no slabym mistem muze byt prevodovka, elektrika… Ale misto pro 2 lidi je vic nez dost a navenek je to celkem nenapadny auto, na rozdil od inzegralu, polointegralu, alkovny…

    Ale delat auto sam a podle sebe, bych mel koprivku, nechal bych na tom hroznyho casu, abych to mel vsechno dokonaly (izolace, vychytavky) a dnes uz vim, ze to je skoda a ze to za to mozna ani nestoji a tak bych koupil proste hotovku za dobry peniz (do 300,-) a prekous bych (Njn, pohodlnost) zechnicke nedokonalosti :-(

    Tak reportuj jak to postupuje a jde…

    1. Lehce přes 100 000 Kč, a je ve stavu, že kdybych o tom věděl, vezmu ho max za 80. Holt poučení pro příště, bude o tom jeden z dalších článků :)

      Firmě to dávat nechci, chci si to zkusit sám. Už jen proto, že firma by to tak jak chci prostě neudělala. Nechci, aby to vypadalo jako klasické obytňáky, co tyhle firmy staví. Nepotřebujem to mít zdaleka tak nablýskaný. Kdybych chtěl vestavbu, která se bude blížit těm komerčně prodávaným, samozřejmě to firmě dám, na to bych si netroufl.

      Hotovku s takovou vestavbou, co by nám vyhovovala svým rozložením a zároveň nebyla plná zbytečností, bychom stejně nesehnali, zkoušeli jsme to. Nenarazili jsme ani na jednu (ani alkovnu, ani integrál, ani polointegrál).

      Díky za komentář :)

  2. Zdar. Prý je teď vyhláška kdy zákaz vjezdu nákladních vozidel platí i pro vozy do 3,5tuny a jde teď jen o to jaký typ karoserie máš v techničáku. Máš bližší info jak moc je to v životu na cestách omezující? :)

    Chtěli by jsme vyrazit na jih, ale jsme už tři (4letá dcera) a vymýšlím do čeho udělat přestavbu. Chtěl bych ideálně minibusovou (právě kůli výše popsanýmu problému) karoserii v autě kde se nikdy nic nepokazí a bude tam celkem pohodlný spaní ve třech. Jo a aby stálo hrozně málo… :)

    1. čau, o tom nic moc nevím. S tím typem karoserie v TP to asi tak bude, četl jsem příspěvky několika lidí, kteří mají náklaďák 3,5t+, ale protože ho mají přetypovaný na obytný, běžný zákaz vjezdu pro nákladní auta se jich netýká. O zákazu vjezdu pro auta do 3,5 tuny jsem neslyšel.

      Ono taky záleží kam chcete jezdit, a co to znamená „na jih“. Jestli má smysl to řešit, když tahle omezení se budou týkat spíš měst a frekventovanějších oblastí.

      Taky záleží na jak dlouho chcete vyjet, a co všechno k tomu potřebujete. Pro tři mi přijde ideální dodávka velikosti tý naší., ale záleží především na vás a tom, co od toho čekáte…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>