Karavan N126 z roku 1985 + obytná dodávka (videoprohlídka)
12.02.25Martin Kolčaba | Nomádem.cz1230x přečteno
Když vám obytná dodávka začne být malá, začnete přemýšlet o tom, co se s tím dá dělat. My jsme se rozhodli "přistavět" - pořídili jsme si karavan N126 z roku 1985, a vzali ho na měšíční zatěžkávací zkoušku na šotoliny do Bosny. Proč jsme vybrali právě N126? Jak se osvědčil? Jak to v něm vypadá? A co je s ním v plánu? Mrkněte na článek a video.
Sdílet
Většina obsahu následujícího článku včetně prohlídky karavanu je shrnuta ve videu, ale pokud raději čtete, článek najdete pod ním :)
To jsme ještě zvládali v pohodě, Tobík byl malý, nenáročný, a do dodávky jsme se v pohodě vešli. Ale jak Tobík rostl, cítili jsme, že nám dodávka začíná být malá.
rádi jezdíme na delší cesty - měsíc a déle, kratší cesty do zahraničí nás nelákají
na cesty si ale s sebou musíme vzít práci, a potřebovali jsme oddělenou "kancelář", abychom se jí mohli v klidu věnovat. Aby se jeden z nás mohl někam zavřít a pracovat, zatímco druhý je s Tobíkem. To byl primární důvod pro pořízení karavanu
Samozřejmě přívěs nebyl to první, co nás napadlo. Ale zvážili jsme všechny možnosti a došli jsme k tomu, že:
nechceme prodávat našeho obytného Sprintera
zároveň potřebujeme vyřešit problém s kanceláří i obytným a úložným prostorem
větší dodávka nemá smysl, byla by pro nás pořád malá a neřešila by potřeba oddělené kanceláře
koupě klasického obytného auta s alkovnou (nebo polo/integrálu) by nám sice vyřešila prostor, ale na spoustu míst, kam rádi jezdíme, bychom se nedostali
stavba auta od základů (třeba nějakého náklaďáku) by byla časově náročná - času jednak moc nemáme, a jednak ho, když už ho máme, chceme strávit spíš cestováním, dokud je Tobík malý a v podstatě nic moc nemusí
stavba do prázdného skříňového přívěsu by byla fajn, ale vzhledově se nám nelíbí
koupě hotového obytného přívěsu taky nepřipadala v úvahu - všechny malé karavany, snad kromě nových N126 (ano, pořád se prodávají) nám nevyhovovaly svým rozložením nebo velikostí (více ve výše uvedeném videu)
Volba tak padla na starý obytný přívěs jakožto na nejrychlejší a nejdostupnější variantu.
Proč právě Niewiadów N126?
Kromě toho že se nám prostě líbí a líbila se nám představa, jak divně bude vypadat za naším Sprinterem, byly tu i další, už ryze praktické důvody:
žádná výdřeva v konstrukci - N126 je celý vyroben z laminátu a narozdíl od většiny starých karavanů a obytných aut nemá výdřevu v konstrukci. Právě výdřeva je u starých karavanů kamenem úrazu - jakmile vám do nich zateče oknem nebo jiným spojem, dřevo v konstrukci nasákne vodu, ta nemá jak vyvětrat, a karavan začně hnít zevnitř. Mrkněte na článek Pozor na zatečení – nákup a prohlídka obytného auta/karavanu.
dostupnost dílů - přestože náš karavan je z roku 1985, vyrábí se dodnes, a sehnat na něj cokoli není problém - okna, dveře, světla, nápravy, madla, zámky, úchytky a vše ostatní koupíte nové, aniž byste museli pátrat po bazarech.
je lehký - s vahou kolem 550 kg není problém ho tahat, a k jeho řízení stačí řidičák skupiny B
je prostorný - na to jak malý vypadá zvenku, uvnitř nabídne skutečně hodně místa.
Fiat 126p s přívěsem Niewiadow N126
Něco z historie Niewiadow N126
sériová výroba byla zahájena v roce 1973 sérií o 850 kusech
původně určen za slabé vozy jako byl Fiat 126p (Maluch)
cena byla 28.000 zlotých, kdy průměrný roční plat činil 34-36.000 zlotých
Zajímá vás víc z historie? Krásně zpracovaný článek o historii přívěsů N126 najdete na blogu Martina Štrimpfla, ze kterého pocházejí výše uvedené údaje.
K těmto karavanům existuje i český Niewiadow N126 fan club Czech&Slovakia kde najdete spoustu inspirace i užitečných informací, sám jsem odtud dost čerpal.
No dobře, ale proč z roku 1985?
Nový karavan jsme nechtěli. K pořízení starého N126 nás vedly tyto důvody:
cena - nevěděli jsme, jestli nám bude vyhovovat tahat přívěs, a hledali jsme cenově dostupné řešení, které nám umožní si to otestovat
seberealizace - nebudu zastírat že jedním z důvodů byla i moje potřeba něco stavět :) Věděli jsme, že karavan stejně budeme chtít předělat k obrazu svému. Proto jsme od něj chtěli jen to, ať má zdravý rám, nápravu, platnou technickou, a jakž takž použitelnou vestavbu. Abychom ho mohli vzít, a tak jak je s ním rovnou vyrazit na testovací výlet.
konstrukce - jak už bylo zmíněno, díky jeho laminátové konstrukci jsme se koupě starého karavanu nebáli
První test - měsíc v Bosně
Chtěli jsme si co nejdřív otestovat, jak se karavan bude za autem chovat a zjistit, jestli ho vlastně budeme chtít tahat. Jaké to bude mít výhody a nevýhody.
A protože nechceme jezdit jen po silnicích, volba pro testovací výlet padla na Bosnu - zemi divokému kempování a horským šotolinám zaslíbené.
Udělali jsme chybu v tom, že pro první výlet do hor jsme si vybrali tu nejtěžší cestu, co jsme mohli (ale to jsme v té době netušili). Rozhodli jsme se s karavanem vyjet na horu Pločno. Ze začátku je cesta v pohodě, ale pak začne být plná výmolů, ostrých vraceček, prudkých kopců a schodů.
Cestou na Pločno
Není to žádný extrémní offroad, to ne, ale pro Sprintera bez redukce to byl s karavanem záhul - v některých místech by se trápil i bez něj. Několikrát jsme potřebovali zastavit a pak se rozjet do prudkého kopce, a museli jsme jít hodně přes spojku. Ta začala smrdět a pak prokluzovat, ale to se dalo čekat. Dolů jsme s ní ještě sjeli, ale za dva dny se rozpadla úplně, a museli jsme řešit servis.
Tady se ukázala další výhoda karavanu - zatímco byl Sprinter v servisu, mohli jsme být s karavanem v kempu, a nemuseli jsme tak hledat ubytování.
Nicméně Pločno byl jen jeden střípek na kráse celého výletu - po horských šotolinách jsme se toulali i dál, a spojkovat nemuseli už prakticky nikde. Podívali jsme se do nejvýše položené bosenské vesnice, Lukomiru, přejeli pohoří Zelengora kolem Orlovačku jezera, toulali se kolem přírodního parku Blidinje, a užili si nádherné cesty, skvělou atmosféru a odnesli si fajn zážitky.
Výhody karavanu:
další obytný prostor a oddělená pracovna je pro nás neocenitelná
máme zázemí pro případy, kdy auto musí do servisu
máme hromadu dalšího úložného prostoru a nemusíme všechny věci cpát do dodávky
Nevýhody karavanu:
delší souprava
vyšší spotřeba (cca o litr)
horší manévrování a otáčení
nezajedeme na úplně všechna místa, kam bychom se dostali samotným autem
Výhody pro nás výrazně převyšují nad nevýhodami, a pořízení karavanu pro nás bylo dobrou volbou. Teď bude na řadě si ho přizpůsobit obrazu svému.
Co je s karavanem v plánu dál?
Karavan budeme kompletně rekonstruovat. Jak můžete vidět ve videu, vestavba v něm je stará, potahová látka na stěnách se drolí, pár věcí nám upadlo. Ale s tím vším jsme při koupi počítali a věděli jsme, co koupě starého N126 obnáší. Teď tedy přijde řada na jeho přestavbu:
vyndat celou vestavbu, karavan kompletně odstrojit, strhat potahovou látku na stěnách, obrousit je, a začít znovu
postavit kompletně nový vnitřek - nejen nábytek, ale také dodělat nezávislé topení, elektřinu, kuchyňku, a vše, co je potřeba
nejspíš lak zvenku
možná lepší podvozek
Jak říkám ve videu, koncept N126 a jeho rozložení se mi hodně líbí. Prostorově je krásně řešený. Pár věcí změníme, ale jinak nový nábytek vyrobíme v duchu toho původního.
Verdikt:
Když to shrnu, koupě karavanu byla dobrá volba. Rychle jsme vyřešili potřebu oddělené kanceláře, zvětšení obytného a úložného prostoru, a celkově se nám cestuje líp a klidněji, aniž bychom měli pocit ztísněnosti v dodávce.
To je za mne spousta výhod. Jasně, nevýhody jako je těžší a delší souprava, lehce zvýšená spotřeba, horší otáčení a průjezdnost tu samozřejmě jsou, ale ty výhody je za mne jednoznačně přebijí.
Už se těším, co s N126 vymyslíme dál, jak co se rekonstrukce, tak dalších výletů týká.
Větší auto jsme tu zatím neměli. Podívejte se v naší videoprohlídce, jak to vypadá v obytném doprovodném speciálu na Dakar. Pohon 8x8, nástavba dlouhá 7,5 metru, maximální hmotnost 41 tun. Pojízdný dům, který poskytne plnohodnotné zázemí a místo pro odpočinek mezi etapami až osmi členům posádky.
39 zemí, Jindřiška, Dan, a VW T4 z roku 2001. Pojďte si prohlédnout jejich obytnou vestavbu za 15 000 Kč, se kterou mají nacestováno víc než mnozí z nás kdy stihnou, a poslechnout fajn rozhovor o jejich cestách.
Když Petr tenhle náklaďák stavěl, přesně věděl co chce, jak to musí fungovat, a výsledek stojí za to! Kromě toho že si tenhle náklaďák prohlédneme zvenku i zevnitř, máme pro vás obsáhlé povídání s majitelem, nabité praktickými tipy a zkušenostmi které se budou hodit každému, kdo rád bydlení na kolech.
300 litrů vody, 200 kg vybavení na potápění a k tomu perfektní obytná vestavba. Verča s Ondrou přesně věděli, co chtějí, a svého Sprintera, původně prázdnou dodávku, si vyšperkovali k dokonalosti. Výsledkem je obytňák, kterých se v ČR moc nevidí - a na který se podíváme v informacemi nabitém videu.
Na první větší cestu obytným autem s prckem jsme vyjeli, když Tobíkovi, našemu synovi, bylo půl roku. Původně jsme chtěli jet na měsíc, ale nakonec jsme byli tři měsíce a domů se nám moc nechtělo. Pobyli jsme hlavně v Bosně a Řecku, a v tomhle článku bych chtěl shrnout naše zážitky i zkušenosti.
Bývala to prázdná dodávka, teď je to obytné auto. Máme tu exkurzi do mého Sprintera 312D 4x4, o kterou jste si tolik psali. Pojďte se na něj podívat ve videu a článku.
Používáme soubory cookie ke správnému fungování vašeho oblíbeného e-shopu, k přizpůsobení obsahu stránek vašim potřebám,
ke statistickým a marketingovým účelům a personalizaci reklam od Googlu i dalších společností.
Kliknutím na tlačítko Přijmout vše nám udělíte souhlas s jejich sběrem a zpracováním a my vám poskytneme ten nejlepší zážitek z nakupování.
Vaše nastavení souborů cookie
Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookie
v souladu s vlastními preferencemi a později podrobněji nastavit nebo kdykoli vypnout v patičce webu.
Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí.
Personalizaci provádíme na základě vámi prohlíženého zboží.
Dále pak upravujeme zobrazovaný obsah podle toho, co vás zajímá.
Tyto cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a za pomoci
získaných dat pak můžeme zlepšovat zážitek z nakupování našim zákazníkům.
Tyto cookies jsou využívány reklamními a sociálními sítěmi
včetně Googlu pro přenos osobních údajů a personalizaci reklam, aby pro vás byly zajímavé.