Nezapomněli jste na něco?

Košík0

Zavřít

V košíku nemáte žádné zboží.

Magazín

Skloubil bydlení v autě a práci v Praze (+ video)

02.04.16 5692x přečteno

A máme tu další příspěvek do rubriky “vaše bejváky”. Tentokrát od Honzy, kterej většinu roku bydlí v autě a pracuje v Praze, a ve zbylých dnech brázdí Evropu. A do budoucna má velký plány. Rok obýval VW T4, kterou nedávno vyměnil za MB Vito. Mrkněte se, jak takový život vypadá.

Sdílet



Skloubil bydlení v autě a práci v Praze (+ video)


autor textu a fotek: Honza (Flickr | YouTube):


10 let jsem žil v USA, kde jsem se naučil žít jen pro peníze. Žil jsem takový ten americký spotřebitelský sen, pořád si kupoval něco nového.

Po návratu do ČR jsem si uvědomil, že to není styl života, který mne naplňuje. Hledal jsem změnu. Začal jsem se toulat přírodou. Ale bylo to pomalé. Tak jsem začal cestovat na kole, jenže pes se mnou nemohl, a tak zůstával doma.

No, a pak se nějak dostal ke slovu vandwelling. Když jsem jsem zjistil, že v USA jsou tisíce lidí žijících v dodávkách, rozhodl jsem se to udělat taky.

Život na cestě mne naplňuje

Pracuji pro americkou firmu, v Praze, kde taky žiju. Každý den parkuju jinde a užívám si života bezdomovce ???? Je nás tu víc, ale málokdo o nás ví.

Díky autu se mi povedlo ušetřit nějaký ten zlaťák, dokázal jsem poplatit určité dluhy, a poznal jsem, co je minimalismus.

Dnes jsem šťastný člověk. Na hotelu nebo v bytě mám depky. Žádný výhled, jen holé zdi a ticho. V autě mne to baví mnohem víc. Moc lidí ten život nechápe, ale já zase nechápu jejich.

Autem jsem projel Itálii křížem krážem. Jezdím tam každý rok, připomíná mi to Floridu, kde jsem žil. Teplo, palmy, pláže :)

První bejvák - VW T4

Udělal jsem si český řidičák, a koupil za 70 000 Kč své první auto v ČR, Volkswagen Transporter T4 z roku 1998 s automatickou převodovkou. Byla to hrozná díra, měsíc co měsíc byla v servisu, a vrazil jsem do ní kolem 150 000 Kč. Ale měl jsem jí hrozně rád a měl s ní velké plány.

Začátek byl těžký. Podomácku vyrobená rozkládací postel zabrala celé auto, nezbylo místo už ani pro psa.

V T4 jsem bydlel s přestávkami na servis asi půl roku. Dost se kradou, proto jsem se o ní bál, a v Praze parkoval na placeném parkovišti. Majiteli jsem hodil něco navíc, abych tam mohl i spát.

Později odešla převodovka, a já se rozhodl auto prodat.

Výměna VW T4 za Mercedes-Benz Vito

4 měsíce po prodeji T4 jsem koupil MB Vito. V tom už bydlím zhruba rok. Auto mne stálo cca 30 000 Kč, a zhruba stejnou částku jsem nechal na opravách.

Vito bylo plně obytné a vybavené od bývalého majitele. Interiér je z UK, původní majitel žil v Londýně, a nechal si to tam předělat. Nechyběla plazmová televize, lednička, ani záložní baterie. Musel bych bejt blázen, kdybych to nekoupil! :)

Dodávka z venku. Stojíme ve městě Sirolo, asi 100 metrů je pláž Two sisters. Dostat se tam pěšky je asi na hodinu, musíte lézt po skále, chytat se větví, provazů na stěně a tak. Prostě super!
Opět Sirolo. Dodávka je pro dva lidi na stálo moc malá, ale na dovolenou u moře nebo cestování po Španelsku je ideální. Přítelkyně má vlastní byt, takže mimo víkendy a dovolené jsem v dodávce sám.
Stará T4 do Alp nemohla. Ale Vito, a to plně naložený i s bikama, předjíždělo do kopců i novější auta. :)
Televizi a ledničku jsem dal pryč hned týden po koupi. Lednice byla nevyužitá, a na TV nekoukám. I když, jakmile budou solární panely, vrátím jí tam, chybí mi PS3 a GTA před spaním :)
Voda se čerpá z 15l kanystru, a odtéká do kanystru vedle. Plynová lahev je zatím zabudovaná ve skříňce, ale do budoucna bych jí chtěl posunout do zadní části vozu a uzavřít do železné krabice s ventilací.
Postel je rock’n’rolla, dá se koupit od 220 liber. Ale když má člověk svářečku a flexu, má jí skoro za hubičku. Čalounění je na míru a ladí s kapotou :)
Často jezdíme mimo civilizaci. Sice to není 4×4, ale mírnější terén zvládne bez problémů.

Elektřinu řeším extra baterkama, ještě se mi nestalo, že bych je vyčerpal. Nabíjím zubní kartáček, baterky do foťáku, noťas s tabletem a mobil, kterej nabíjím skoro 2x denně.

S hygienou je to složitější. Sprchu nemám, ale v okolí je hodně škol, které mají fitko. Za 500 Kč můžu chodit cvičit celý měsíc a sprchovat se tam. Firma má taky vlastní fitko, takže i tam se dá.

WC řeším kyblíkem, bio odpadkovým pytlíkem a pilinama, ale dál to asi rozvíjet nebudeme :D Použil jsem to asi jen jednou, je to fakt nouzovka. Když potřebuju na malou, stačí plastová flaška s širokým hrdlem. Přítelkyně to má těžší, takže když spí u mě, musíme parkovat u křoví.

V T4 jsem neměl ani ten kyblík. Když jsem nutně potřeboval na WC v Neapoli, na dálnici nebyla benzínka, ale jen letiště. Nechtěně jsem vběhnul na dámskou toaletu, a pak tam skoro hodinu čekal až bude prázdno, abych mohl vylézt ven. A od tý doby vozím kyblíček. :D Na chemickou toaletu sice místo je, ale vůbec bych to nevyužíval.

Zateplení je podobný jak u většiny karavanů nebo obytňáků, jen místo dřeva zvolili šedý koberec, kvůli váze. Občas si říkám, že to nechám zvážit, a podle váhy bych případně strhl koberec a dal to do dřeva, ale zatim to nechám, jak to je. Topení tam nemám. V autě jsem spal v -10°C, a pod peřinou bylo teplo.

Místa na věci je tam víc než dost. Mám tam i místo na kvádro, které musí viset.

Stůl na jídlo je rozkládací, říká se jim marine tables, a ty kvalitnější na Amazonu stojí kolem 200€.

Co se interiéru týká, mrkněte, na video, který jsem natočil (anglicky):

Parkování s dodávkou v Praze

Zatímco s T4 jsem parkoval na placeném parkovišti, s Vitem parkuju kde se mi zachce. Když jsem línej, stojím poblíž metra, abych si před prací mohl přispat.

Jinak se dá parkovat všude, hlavně že je to na rovném místě. Dnes už mám vytipovaná místa, která točím co pár dnů. Důležité je koukat na roční období. Když je chladno, parkuju na místech, kde vím, že bude slunce už od rána, takže se auto zahřeje. V létě zase stojím tam, kde moc nesvítí, aby tam nebylo moc horko a dalo se spát i bez větráku.

Díky mému YouTube kanálu se mi už stalo, že mně někdo poznal. Jedna slečna dokonce věděla, kde přesně stojím. Byl jsem rád, že video bylo týden staré a stál jsem už jinde. Nikdy nevíte, jestli vás někdo nenapráší, a nebo nezaťukají že jdou na pokec a kafe :))

Plány do budoucna

Letos pojedu Polsko a Španělsko, víc toho nedám. Je ale důležité poznamenat, že tento rok je poslední ve firmě. V dubnu 2017 končím, a pak už mne čeká jen cestování.

Říkám si, že bych chtěl vidět trochu exotiky. Napadlo mne, že bych odjel do Indie, Vietnamu a Thajska na rok dva. Přece jen je tam levněji než u nás a u sousedů. Hodně fotím, a chtěl bych jako fotograf růst. Byla by to super šance pořídit nějaké zajímavé fotky.

Na druhou stranu si říkám, že zatím neznám ani “vlastní zahradu”, tak mne to láká i zůstat v EU a projet ji křížem krážem, a teprve pak se vydat na jiné kontinenty.

Ještě nevím, co bude. Buď odletím, a auto si tu schovám do garáže, a nebo odjedu směrem do Norska, a na zimu to otočím zase zpátky, do Španělska nebo Itálie.

Chtěl bych taky vidět Island, ale jen trajekt z Dánska stojí 1500 €. Navíc islandské cesty asi nejsou ty pravý pro dodávku s předním náhonem. :)

Hodně mne inspiruje pár z Westfalia Digital Nomads, ti jsou teď v Africe, letos posílají auto do Kanady, odkud budou směřovat k Jižní Americe, to zní zajímavě. Nápadů je hodně, ale rozhodnu se až těsně před odchodem z firmy.

Mezitím pracuji na svém YouTube kanálu Livingmylife a na fotkách, které se prodávají online.

Videoexkurze do Honzova auta

Protože jsem se s Honzou rok po tom, co pro nás napsal tenhle článek, potkal i naživo, rovnou jsem mu auto prolezl s kamerou. Mrkněte na video.

pozn. Martin, Nomádem.cz: Díky Honzovi za perfektní článek a fotky, snad budeme mít víc takových. Je na tom pěkně vidět ten různorodej přístup k obytným autům i životu obecně.

Líbil se vám tento příspěvek? Pošlete ho dál...



Kam dále?

Obytný MB Sprinter 4x4 z bývalého záchranářského auta (videoprohlídka)
Videoprohlídky - obytné vestavby

Obytný MB Sprinter 4x4 z bývalého záchranářského auta (videoprohlídka)

22.09.24 1228x přečteno

Prostorná nástavba, pohon 4x4, nosič na motorku s nosností 200 kg, 150 litrů vody, automatické podmetací sněhové řetězy, prostorná koupelna - to všechno a mnohem víc najdeme v tomhle obytňáku, který vzniknul z původně záchranářského vozu. Pojďte se podívat, jak se to povedlo.

Přečíst
20 000 km Afrikou v MB Unimog z roku 1961
Cestopisy / zážitky

20 000 km Afrikou v MB Unimog z roku 1961

04.09.24 BIER TORBAIN (Ondřej Pivrnec) 886x přečteno

Ondra s Markétou ve svém starém obyném Unimogu projeli část Afriky. V obsáhlém videorozhovoru a článku jsme probrali jaké to je jet vlastním autem na jiný kontinent, co to obnášelo, a jaké krásné i horší zážitky nasbírali. Užijte si to. :)

Přečíst
Tenhle obytný MB Sprinter 4x4 má všechno...
Videoprohlídky - obytné vestavby

Tenhle obytný MB Sprinter 4x4 má všechno...

20.08.24 4696x přečteno

300 litrů vody, 200 kg vybavení na potápění a k tomu perfektní obytná vestavba. Verča s Ondrou přesně věděli, co chtějí, a svého Sprintera, původně prázdnou dodávku, si vyšperkovali k dokonalosti. Výsledkem je obytňák, kterých se v ČR moc nevidí - a na který se podíváme v informacemi nabitém videu.

Přečíst

CZK EUR

Přihlášení zavřít

Cookies

Používáme soubory cookie ke správnému fungování vašeho oblíbeného e-shopu, k přizpůsobení obsahu stránek vašim potřebám, ke statistickým a marketingovým účelům a personalizaci reklam od Googlu i dalších společností. Kliknutím na tlačítko Přijmout vše nám udělíte souhlas s jejich sběrem a zpracováním a my vám poskytneme ten nejlepší zážitek z nakupování.

Vaše nastavení souborů cookie

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookie v souladu s vlastními preferencemi a později podrobněji nastavit nebo kdykoli vypnout v patičce webu.

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí.

Personalizaci provádíme na základě vámi prohlíženého zboží. Dále pak upravujeme zobrazovaný obsah podle toho, co vás zajímá.

Tyto cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a za pomoci získaných dat pak můžeme zlepšovat zážitek z nakupování našim zákazníkům.

Tyto cookies jsou využívány reklamními a sociálními sítěmi včetně Googlu pro přenos osobních údajů a personalizaci reklam, aby pro vás byly zajímavé.