Fakt potřebuješ 4×4 abys vyjel mimo asfalt?

“Tam bych bez 4×4 nejel.” Tak často končí krásné zážitky ještě dřív, než stihnout vůbec začít. Třeba vám tenhle článek změní názor na to kde se dá a nedá jezdit běžnou “dvoukolkou”.

Když jsem dal na Facebook pár fotek a videí z našeho výletu dlouhým Sprinterem (zadokolka) po Balkáně, překvapilo mne, kolik lidí se ptalo, jestli máme 4×4 a říkali že by si na podobné cesty bez čtyřkoly netroufli.

Díky tomu mi došlo, že lidi možná úplně dobře neodhadují, co si se svou zado/předokolkou můžou a nemůžou dovolit, silně ji podcení, a nedostanou se tak na spoustu pěkných míst a přijdou o spoustu zážitků…

Takže v tomhle článku je pár cest co jsme jeli. Pokud na nich nevidíte nic složitého, v pořádku, složité nejsou. Pokud v nich ale vidíte něco, na co je nutné mít 4×4, možná vám změním názor a třeba i svýmu autu dopřejete trochu zábavy.

Albánie, cesta na Theth
Bosna a Hercegovina
Albánie, cesta na Theth
Albánie, cesta na Theth

Fotky a videa nezachycují vše, v těch “nejlepších” místech se nedalo nebo se nám nechtělo vystupovat. Přesto jsem ani jednou neměl pocit, že “tohle je na Sprintera už moc, to nedá”.

Video:

Zároveň bych chtěl říct, že na videích to vypadá o dost mírnější než reálu.

Albánie, cesta na Theth

Tohle fakt nejsou složitý cesty. Jsou sice rozbitý, ale pevný. I za mokra. Místní to běžně jezdí s předo/zadokolkami. Mercedesy “Bremery”, potkali jsme i MB 814. Ano, potkali jsme i Defendery, Discovery apod., ale byly tak půl napůl s “obyčejnými” auty.

  • ani jednou jsme nikde neškrtli diferákem, břichem nebo něčím jiným
  • ani jednou jsme nezapadli (pokud pominu absolutně dementní pokus o vjezd na pláž, kde bychom se 4×4 zapadli úplně stejně, jen o kus dál)
  • pokud nám někdy proklouzlo kolo, tak jen minimálně a hned se chytlo

V Albánii byla z asfaltky svedená objížďka přes rozbitou blátivou a podmáčenou cestu, dobrých 15 km. Osobáky, dodávky, autobusy i tahače s návěsy – všichni tudy jeli. Prostě museli. Video odtud nemáme, bylo to po setmění a neměli čas točit.

Takové cesty tu (už bohužel) nejsou všude. Běžně jsme po něčem takovém jeli třeba 20 kilometrů, než přišel asfalt. Kdyby tu byly jen takové cesty a najezdili jsme po nich s naším těžkým Sprinterem tisíce km, auto dostane neskutečný záhul. Ale to tu nehrozí.

“Do Thethu se dá dojet úplně v pohodě i tou Feldou…” – Petr Pospíšil

Byla by na tyhle cesty lepší 4×4? Nevím, asi jo (ale ne pro 4×4 pohon samotný, spíš pro větší světlou výšku a lepší “připravenost” podvozku). Je 4×4 nutnost? Na tyhle cesty ani omylem.

Rozbitá cesta v Řecku. Sice to z téhle fotky není moc vidět, ale byla srovnatelná s cestou na Theth – jen byla širší.

A bonusová otázka:

Proč sis teda koupil Sprintera ve 4×4, když říkáš, že to není potřeba?
Protože říkám, že to není potřeba na tyhle cesty. Ale já chci jezdit i jinam, kde se 4×4 bude hodit (a pro případné rejpaly – ano, uvědomuju si, že Sprinter fakt není žádnej offroad) 🙂

Závěrem budu citovat Marka Havlíčka, který v článku o tom jak stavěl expediční auto na cestu kolem světa napsal:

Než se začnu rozepisovat, dovolím si poznamenat několik důležitých faktů:

Svět objedete v čemkoli nebo na čemkoliv, záleží na tom, co chcete vidět a kam se chcete dostat, jak moc chcete mít pohodlí, nebo jak moc chcete být středem pozornosti. Pro cestování není důležité, v čem cestujete, ale to, že cestujete, že se odhodláte.

Všude na světě používají auto, či motocykl k dopravě na všech možných cestách. Nikde nemají super speciály, nebo super vybavení – ať už v autě, nebo na motorce, nebo k vaření, nebo oblečení.

Vzpomínám si, jak jsem před lety, kdesi seděl vedle ohně, naparoval jsem se svou výjimečností a tím, že mám neskutečně skvělé auto, co projede cokoliv a že jsem se na to skvělé místo přes několik brodů a fakt špatnou cestou dostal jen díky tomu skvělému autu vybaveného do extrému. Samozřejmě přišla facka.

Za chvilku tou samou cestou přijela nějaká třicet let stará Volha, pak nějaký starý Renault. Pro mě to možná byl ultra extrém, ale pro některé je to cesta domů, nebo cesta do práce, nebo cesta za příbuznými a lidé si musí vystačit s tím, co mají, navzájem si případně pomáhají.

Marek Havlíček, článek Výběr s stavba obytného auta na cestu kolem světa


Info o nových článcích a videích na e-mail

Info o vydání nového článku ti vždy pošlu na e-mail, ať o nic nepřijdeš. Žádný spam, odhlášení na jeden klik. Tak to zkus.

Formulář se odesílá, počkejte prosím...



Autor

martin.kolcaba@gmail.com'

Martin Kolčaba

Provozovatel Nomádem.cz, NomadShop.cz a konzultant internetového marketingu libující si v SEO a použitelnosti webů.

2 komentáře u „Fakt potřebuješ 4×4 abys vyjel mimo asfalt?“

  1. to, co na konci popisuje marek havlíček, znám moc dobře 🙂 obzvláště v albánii to byla celkem běžná praxe. ale je také nutné si uvědomit, že pro ty místní je to něco jiného i z toho důvodu, že oni jsou tam doma, jsou de facto za barákem. takže pokud tam někde rozbijí auto a zůstanou viset, tak je to pro ně “v pohodě” řešitelné, protože jsou kousek od domova, dobře to tam znají, ví na koho se obrátit v případě problému atp. to my jsme v úplně jiné situaci. když jedu z chaty, klidně si taky dovolím s osobákem to, nad čím by jiní kroutili hlavou 🙂 ale na expedicích jezdím osobně radši na jistotu a nějaké fakt extrémy si nechávám na doma do lesa, tankodrom, trial atp. i když je otázkou, co je pro koho extrém a co jistota 🙂 ale ať už mám jakékoliv auto, je potřeba dobře znát jeho i svoje limity a hlavně je zjišťovat nejlépe tam kde mám trochu zázemí a ne 3000 km daleko v zemi, kde se ani nedomluvím 🙂

    1. Jasně, dobrá připomínka. Každopádně o extrémech tenhle článek není, jen o těch běžných cestách, co jsme tam jezdili my viz článek, a na které si, přesto že jsou úplně v pohodě, řada lidí netroufne a ochudí se o spoustu zážitků.
      S extrémy samozřejmě souhlas.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *