Jak vybrat lednici pro karavan nebo obytné auto?

Často slýchám dotazy na chladničky do karavanů a dodávek. A je z nich vidět, že v tom lidi mají zmatek. Tak si v tom uděláme pořádek, ne?

Lednice pro obytná auta a karavany si můžeme rozdělit na tři základní typy, a to dle principu chlazení:

  • kompresorové chladničky
  • absorpční chladičky
  • termoelektrické chladničky

Každý z nich má své výhody a nevýhody, a hodí se pro jiné účely, tak si je pojďme popsat. Protože to i tak bude dlouhý, budu se snažit nezabíhat do technických podrobností, ty si kdyžtak dohledáte. Vezmu to spíš z pohledu uživatele.

Budeme předpokládat, že:

  • lednici chceme využívat v obytném autě / karavanu / offroadu
  • často stojíme mimo kempy
  • často jsme na místě více než den

Kompresorové autochladničky

Vhodná volba pokud chcete chladničku provozovat primárně na 12V / 24V při celodenním delším stání, a nevadí vám jemné vrčení kompresoru. Ideální do elektricky soběstačných vozidel se solárním systémem, i na víkendový provoz z baterie.

Jsou tím nejlepším, co si do svého obytňáku můžete pořídit za předpokladu, že chcete chladit elektřinou. Mají nízkou spotřebu, a efektivně chladí i v tom největším horku. Ve spojení se solárními panely na střeše nebo aspoň nástavbovou baterií dobíjenou z alternátoru (jak na to?) nemusíte nic řešit.

Princip chlazení je stejný, jako v lednici, kterou máte doma. Stačí je správně zapojit a chladí. Mají plynulou regulaci teploty. Žádná věda. Jak víte z domácnosti, jejich nevýhodou je, že kompresor je slyšet, byť u lednic určených pro auta bývá velmi tichý. Ale někomu to vadit může.

Když kompresor nachladí, vypne. A sepne zase až když je třeba chladit. Takže jako doma. Lednice tedy nejede a nespotřebovává proud celou dobu.

Do aut nejčastěji využijete chladničky na 12V, ale dělají se i v provedeních na 24V, případně pak v kombinaci s 230V.

Vyrábí se různé varianty, od přenosných autochladniček s otvíráním shora, po vestavné lednice pro karavany, obytňáky, lodě, nebo třeba chaty, buďto čistě jen chladničky, nebo chladničky s mrazákem.

Vlevo přenosná chladnička Indel B TB41 s otvíráním shora, vpravo vestavná chladnička Indel B Cruise 100.

Výhody kompresorových chladniček:

  • prostě zapojíte a fungují, jako doma
  • úsporný provoz na 12V/24V
  • nízké nároky na údržbu
  • efektivní princip chlazení, kompresor typicky jede dohromady cca 20 minut z hodiny (v závislosti na okolní teplotě a nastaveném stupni chlazení), pokud nejede kompresor, chladnička nespotřebovává nic

Nevýhody kompresorových chladniček:

  • vyšší cena
  • “hlučnost” – kompresor chladničky prostě vždycky bude trochu slyšet, jistě znáte z domácí chladničky, byť ty karavanové jsou tiché

Prohlédněte si kompresorové chladničky na NomadShop.cz

Často se zejména z cenových důvodů řeší, jestli by nešla použít levnější chladnička pro domácnosti a napájet ji přes měnič. Asi šla, ale nedělal bych to. Její kompresor není stavěný na neustálé otřesy a náklony, a 12V > 230V měnič napětí , který ji spolehlivě utáhne, taky nebude levný. A to nemluvím o zbytečných energetických ztrátách.

Absorpční chladničky (trojkombinace na plyn / 12V / 230 V)

Fungují na 12V nebo 230V nebo na plyn, ale reálný smysl mají pouze v případě, že chladničku chcete provozovat na plyn. Jinak mají šílenou spotřebu energie.

Pro milovníky ticha, kteří ve svém obytňáku nesnesou ani zvuk kompresoru, nenajdete nic lepšího než absorpční chladničky. Nemají žádné pohyblivé části, takže jsou absolutně tiché. A přitom mají dostatečný výkon.

Fungují na plyn (propan-butan nebo propan), 12V a nebo 230V, proto se jim často říká “trojkombinace” nebo “trojkombinační chladničky”. Vybírat, na co zrovna má lednice fungovat, si můžete přepínačem. Existují i modely, které to dělají automaticky.

Provoz ze tří zdrojů zní sice dobře, ale reálně dává smysl lednici provozovat pouze na plyn, a na přejezdy, kdy je nutné plyn zavřít, přepínat na 12V. Když jste připojeni na síť, můžete přepnout na 230V.

Problém je, že lednice při provozu na elektřinu šíleně žere. Funguje totiž na principu odpařování chladícího média, a aby fungovala, musí se zahřívat výměník. Plynem a hořícím plamínkem to jde snadno a efektivně, elektřinou to moc efektivní není.

Při státní “na divoko” tedy takovou lednici prakticky nevyužijete jinak než na plyn, protože při provozu na 12V vám za chvíli vycucne baterii, pokud s sebou nevozíte fakt pořádnou solární elektrárnu.

Moje předchozí chladnička, Dometic CombiCool RF60 na 12V žrala 8A nonstop. To je hodně. Moje nová kompresorová hladnička Indel B Cruise 100, žere na 12V 4A když běží kompresor, který běží cca 10-20 minut z hodiny, dle okolní teploty, a úplně v pohodě ji spolu s dalším zařízením živíme ze solárních panelů.

Další věcí je, že absorpčním lednicím se hodně zahřívají “záda”, a proto potřebují odvětrání – dvě mřížky o rozměru 185 x 479 x 45 mm (v takové velikosti je dělá Dometic) s otvory říznutými v boku auta. A protože spalují plyn, potřebují odvod splodin komínkem ven.

Větrací mřížky Dometic pro absorpční lednice. Slouží jako servisní otvory, a horní mřížka poslouží i jako vývod komínku spalin.

Výhody absorpčních chladniček:

  • provoz na plyn, to jiné chladničky neumí
  • provoz na plyn je ekonomický, spotřeba není velká
  • absolutně tichý provoz, žádné pohyblivé části

Nevýhody absorpčních chladniček:

  • smysl dává jen provoz na plyn, případně 12V na přejezdy
  • nutnost odvětrat záda chladničky (prodávají se mřížky), a tedy říznout díru do auta
  • nutnost vyvádět splodiny ven z auta
  • cena – bývají poměrně drahé, cenově srovnatelné s kompresorovými chladničkami
  • musíte myslet na přepínání z plynu na 12V, pak z 12V na plyn. Dělají se i automatické modely, ale jsou dost drahé
  • vyšší nároky na údržbu – snadno se něco ucpe, zavzdušní, a celkově zde může vzniknout více problémů, než u ostatních dvou typů chladniček

Měl jsem v autech dvě absorpční chladničky, a znovu bych ji nechtěl. U obou byly problémy, kdy nešel zapálit plamen, a tedy lednice nechladily. Jsou prostě náročnější na údržbu, mají trysky a komínky, které se poměrně snadno ucpou, zanesou atd.

Navíc jsem zjistil, že plynu nevozím tolik, abych jím chtěl ještě chladit. Zato solárů mám na střeše několik. Tak jsem přešel na kompresorovku. Ale sto lidí, sto chutí, třeba Dan v exkurzi do jeho Renaultu říkal, že je s absorpční lednicí ve svém Masteru spokojený.

Prohlédněte si absorpční chladničky na NomadShop.cz

Když jsem měnil lednici… Vlevo nová kompresorová Indel B Cruise 100, vpravo z auta vyndaná absorpční lednice Dometic RF60.

Termoelektrické chladničky

Jsou oproti kompresorovým a absorpčním ledničkám velmi levné. Ale tím jejich výhody končí. Málo chladí, hodně žerou, a na kempování ji prostě nechcete. 🙂

Termoelektrické ledničky jsou lednice s Peltierovým článkem, napájené 12V, 24V nebo 230V.

Jsou oproti absorpčním nebo kompresorovým chladničkám levné, ale neefektivní. Je to nejhorší, co si na pravidelný provoz v karavanu nebo obytném autě můžete koupit. Málo chladí (typicky max 20-30°C pod okolní teplotu), hodně žerou, a celkově není o co stát.

Praktické využití si dovedu představit snad jen pro výjezdy, kdy celý den jedu a tedy můžu lednici stále “krmit” alternátorem, což je způsob, jakým chladničku většina z vás používat nechce. Ale třeba na to, abych měl při dlouhých přesunech v kabině po ruce studené pití a něco k snědku, se hodí.

<a href="https://www.nomadshop.cz/p/ezetil-e26m-ssbf-12-230v-24l-termoelektricka-autochladnicka">Elektrický chladicí box Ezetil E26M SSBF</a> s objemem 24l lze provozovat na 12V nebo 230V.
Elektrický chladicí box Ezetil E26M SSBF s objemem 24l lze provozovat na 12V nebo 230V.

Pro použití při kempování “na divoko”, celodenním stání a napájení z baterií se vyloženě nehodí.

Pokud někde v Lidlu a podobných obchodech uvidíte “elektrický chladicí box do auta”, nejspíš to bude právě termoelektrická chladnička.

Výhody termoelektrických lednic:

  • + stačí zapojit a fungují
  • + jsou levné

Nevýhody termoelektrických lednic:

  • – oproti kompresorovým chladničkám nižší chladící účinek
  • – jsou energeticky náročné a velmi neefektivní
  • – prakticky nepoužitelné, respektive silně neefektivní pro kempování na divoko

Prohlédněte si termoelektrické chladničky na NomadShop.cz

…a to je konec 🙂

Pár dalších informací najdete ještě v diskuzi o lednicích v naší FB skupině pro výměnu zkušeností s přestavbami dodávek (pokud v ní nejste, klidně se přidejte).

Tak, to bychom měli. Pokud vám článek pomohl, budu rád, když ho budete sdílet. Pokud máte cokoli k doplnění nebo opravě, prosím do komentářů nebo na martin@nomadem.cz

Info o nových článcích a videích na e-mail

Info o vydání nového článku ti vždy pošlu na e-mail, ať o nic nepřijdeš. Žádný spam, odhlášení na jeden klik. Tak to zkus.

Formulář se odesílá, počkejte prosím...



Autor

martin.kolcaba@gmail.com'

Martin von Nomádem.cz

Provozovatel Nomádem.cz, NomadShop.cz a konzultant internetového marketingu libující si v SEO a použitelnosti webů.

4 komentáře u „Jak vybrat lednici pro karavan nebo obytné auto?“

  1. Jak jsou na tom termoelektricke chladnicky s hlukem?
    Sice chladi min, ale pro nekoho, kdo se zatim obesel bez lednicky a nejak to zvladal, treba proto, ze neni extra gurman a moc slozite nevyvari, muze prinest vyrazne zlepseni oproti stavu, kdy dlouhe roky nemel v aute lednicku zadnou.
    Termoelektricky clanek by mel byt absolutne tichy,
    ale bezne chladici boxy urcene do kufru osobniho auta maji obvykle vetracek (ventilator), coz to ticho pokazi. Jsou v prodeji i termoelektricke chladnicky bez vetracku?
    Pokud jsou i tiche modely, tak by ta tichost asi mela byt objektivne uvedena ve vyhodach, i kdyz je viditelne nemas rad 😉
    Ale pokud nekdo hodne jezdi nebo ma vykonny solar,
    a pokud mu staci to z letnich +50 zchladit na pokojovych +25,
    resp. mu staci to z +30 zchladit na +5, ktere jsou i v bezne domaci lednicce, tak nevidim duvod, proc se termoelektricke lednicce vyhybat. Nema hlucny kompresor (nevim, jak ten ventilator), nepotrebuje plyn, nepotrebuje instalaci, je financne dostupna.
    A pokud po nejakem stredne dlouhem stani nasleduje dostatecne dlouha jizda (nebo stani u elektriky), tak se jeji provoz da resit vetsi trakcni baterkou, coz co do instalace i porizovaci ceny je porad lepsi nez absorpcni lednicka; a co do hluku a porizovaci ceny lepsi nez kompresorovka. Ja bych na ni nebyl tak zlej 🙂

    1. Popravdě nevím, jestli se dělají bez ventilátoru, ale vzhledem k principu Peltierova článku a umístění, kam se ty lednice obvykle dávaj (rozpálený auto) bych spíš řekl, že ne. Neuvědomuju si, že bych nějakou takovou viděl, většina jich prostě ventilátor má.

      Zlej na ní budu, protože se nehodí ani pro to “střednědobé stání”. Ta spotřeba je fakt nesmyslná a princip Peltierova článku neefektivní (málo muziky za moc energie).
      Lednice je tudíž pro situaci, kterou jsem popsal v začátku článku, naprosto nevhodná, tady prostě není o čem debatovat. A to, jestli dává nějaký smysl dimenzovat na tuhle lednici soláry, baterii apod., a jestli je lepší mít tuhle lednici nebo žádnou lednici – to ať si každý zváží sám od toho tu ten článek je.

      Ale to jsem všechno už psal, tak se opakuju.

  2. Mam mamontovany solar a termoelektrickou ledničku. Střidame celodemni ježděni s celodemnim stanim mimo kempy, podle situace. Lednička v 30° horku moc nechladi. Kdybych ji vyměnil za kompresorovou, dalo by se sni jezdit, nebo muže běžet jenom když vozidlo stoji?

    1. pokud to bude kompresorovka určená do auta (to jsou ty o kterých je článek), tak se s ní samozřejmě dá jezdit, je na to určená a bez problémů to zvládne.
      Navíc bude chladit mnohem líp než termoelektrická, s řádově nižší spotřebou. Při 30°C bez problémů udrží nastavenou teplotu, třeba 5°C nebo zvládne i mrazit.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *