Propan nebo propan-butan? Co do karavanu nebo obytného auta?

Spousta lidí v tom má pořád chaos, a trocha opakování nikdy neuškodí. Pojďme se podívat, jaké jsou rozdíly mezi čistým propanem a propan-butanem co se provozu v karavanech a obytných autech týká, a proč tolik lidí na zimu kupuje čistý propan.

Slovníček na začátek:

  • propan-butan – směs zkapalněných plynů propanu a butanu
  • čistý propan – propan bez butanu. To jste jistě nečekali, ale je to tak.
  • LPGLiquified Petroleum Gas, neboli zkapalněný ropný plyn. To samé jako propan-butan, jen pod novějším názvem.
  • plynová lahev, flaška – ale ne bomba. Bomba to bude, když s tím budete blbě zacházet.

Proč v zimě do karavanu kupovat čistý propan?

Karavanové plynové spotřebiče (vařiče, topení, bojlery…) potřebují pro svůj provoz plynnou fázi plynu (viz dále).

Plyn je ale v lahvi uložen v kapalné podobě. Abychom z kapaliny dostali plynné skupenství, musí být vhodné podmínky pro odpařování. A tady vzniká ten problém:

Propan se odpařuje až do -40°C. Butan se přestává odpařovat při teplotách kolem 0°C.*

*Samozřejmě jde o teplotu lahve, ne venkovní teplotu.

Jinými slovy, pokud teplota lahve poklesne k 0°C, odpařuje se propan, ale butan ne. Výsledek je, že spálíte odpařený propan, ale nemáte jak dostat ven butan. Právě jste dotopili a dovařili, přestože máte lahev z půlky plnou. Tu půlku půlku berte obrazně, poměr mísení propanu a butanu ve směsích co můžete koupit se liší dle dodavatele i ročního období.

Takže:

  • Pokud koupíte čistý propan, problém neodpařování neřešíte, dokud nebudete mít v autě -30°C a míň.
  • Z toho taky vyplývá, že tento problém nemusíte řešit, pokud máte dobře izolovanou a stále temperovanou schránku s lahví, což se ale běžně nedělá.
  • Ano, můžete v zimě používat propan-butan, ale počítejte s tím, že dokud se lahev dostatečně neohřeje, spotřebováváte z ní jen propan. A to může být problém u aut s plynovým topením – pokud vymrzlé auto a hlavně lahev nestihnete propanem vytopit tak, aby se začal odpařovat butan, právě jste dotopili.

Takže pokud teploty neklesají k 0°C nebo pokud jste schopni v okolí lahve udržet plusové teploty, čistý propan nepotřebujete. Ostatním v chladném počasí ušetří hodně starostí. Za těch pár investovaných desetikorun navíc to stojí. Osobně jsem čistý propan kupoval vždy celoročně.

Ale auta jezdí na LPG (propan-butan) celoročně…

Ano, častý argument. Ale rozdíl je v tom, že zatímco pro pohon aut se využívá kapalná fáze plynu, tak všechny karavanové spotřebiče potřebují pro správný a bezpečný provoz plynnou fázi.

Plyn, který tankujete do auta je stejný jako ten, který máte v lahvi. V nádrži i lahvi je uložen v kapalné podobě, ale liší se způsob čerpání.

Takže:

  • protože pohon auta využívá kapalnou fázi, je mu jedno, že se butan ze směsi neodpařuje, on nepotřebuje odpařovat ani propan. Na směs propanu a butanu (LPG) tedy auta jezdí bez problémů i v nízkých teplotách.
  • karavanové spotřebiče ale potřebují plynnou fázi. Tedy to, co se odpaří ze zkapalněného plynu v lahvi. A pokud k tomu není vhodná teplota, z odpařování nic nebude.

Z toho mimochodem vyplývá, že LPG nádrž z pohonu vozidla, která je stavěna na čerpání kapalné fáze, nelze bez úprav použít pro plynové spotřebiče vašeho auta či karavanu. Buď ji musíte upravit, a nebo koupit nádrž přímo vyrobenou pro čerpání plynné fáze.

Pár otázek a odpovědí k tématu:

Kde koupit čistý propan?

Mrkněte na síť čerpacích stanic Tomegas, kde čistý propan mívají. Seženete ho i v některých hobby marketech. Zatímco propan-butan seženete u každé čerpací stanice i ve všemožných obchodech, s čistým propanem je to trochu horší, ale sehnat ho není problém.

Můžu čistý propan používat celoročně?

Ano, dokonce tím prospějete svým spotřebičům a ušetříte si starosti. Mírnou nevýhodou je, že propan je dražší, ale rozdíl oproti propan-butanu je pár desítek korun na 10 kg lahvi.

Rozdíly ve výhřevnosti čistého propanu a propan-butanu jsou zanedbatelné a nemusíte je řešit.

Na co dát pozor při nákupu plynové lahve?

Nekupujte lahve určené pro pohon vysokozdvižných vozíků, jsou upravené pro montáž naležato a čerpání kapalné fáze plynu. Stačí abyste se překoukli vy nebo obsluha, a můžete mít na problémy zaděláno. V případě lahví s čistým propanem k záměně dojít může, tak dejte pozor. Mě se to stalo dvakrát, ale vždy jsem si všiml včas.

Podobným symbolem jsou značeny lahve pro vysokozdvižné vozíky – ty nechcete.

Pokud si pozor nedáte, a pustíte do karavanových spotřebičů kapalnou fázi, riskujete nesprávnou funkci a poškození spotřebičů, ale také své zdraví a majetek.

Lahev mi v zimě omrzá, je to normální?

Ano, lahev se odpařováním plynu prudce ochlazuje, takže se na jejím povrchu může udělat “jinovatka” i když je v okolí lahve plusová teplota. Čím vyšší spotřeba plynu, tím rychlejší ochlazování lahve.

Pěkně a podrobně je to vysvětleno v článku Proč je plynová láhev pokryta jinovatkou: příčiny zamrznutí plynu ve válci a způsoby, jak tomu zabránit.

Může to vést až k problémům se správnou funkcí spotřebičů, a to dokud nevytvoříte optimální podmínky pro odpařování plynu.

Tak, to je vše. Pokud se vám článek líbil, budu rád, když ho nasdílíte dál.

Info o nových článcích a videích na e-mail

Info o vydání nového článku ti vždy pošlu na e-mail, ať o nic nepřijdeš. Žádný spam, odhlášení na jeden klik. Tak to zkus.

Formulář se odesílá, počkejte prosím...



Autor

martin.kolcaba@gmail.com'

Martin Kolčaba

Provozovatel Nomádem.cz, NomadShop.cz a konzultant internetového marketingu libující si v SEO a použitelnosti webů.