Kuba s Lůcou přemýšleli, jak si pořídit obytňák, který bude vyhovat jejich potřebám. Proč si nakonec vyrobili obytnou vestavbu do Citroënu Berlingo, kterou kdykoli mohou vyndat, a auto využít jinak. Jak jí zpracovali se dozvíte v článku.
Sdílet
Cesta ke "Kempíkovi"
Myšlenka pořídit si nějakej obytňák je v mojí hlavně snad od dětství. Někdy loni na podzim ovšem vybublala na povrch a vyšla ven. „Lůco, koupíme si obytný auto!“ Jenže. Je to velký, kde s tím budeme parkovat, jeden krám na jeden účel a taky to není tak úplně levná sranda.
Za týden. „Lůco, koupíme si karavan!“ Jenže. Naše Mazda 3 má nízký tahací limity. Kde to budeme parkovat? Venku se to dá zaparkovat akorát v kempu, takže taky ne. Neschopnost myšlenku opustit byla hodně velká. A to jsem narazil tady na Martinovo stránku Nomádem.cz.
„Lůco, je to vyřešený koupíme si dodávku a předěláme jí!“ A není to vyřešený! Sehnat nějakou dodávku, rozuměj ve slušným stavu, je hodně složitej úkol, no a pak ta přestavba, a taky mi pořád nějak nesedělo, že to vlastně zase bude jen auto na jeden účel, že ho vlastně nijak jinak nevyužiju. Jelikož se prostě nemůžeme sebrat, tak jako většina lidí, a odjet na delší dobu pryč a v klidu si nomádit, myšlenku jsem opět opustil. Po desítkách vysezených hodin u googlu a youtube, jsem to objevil. To je ono! Takhle to uděláme. Minimalismus!
O autě
Chvíli jsme vymejšleli, kterou mini dodávku koupíme. Variant bylo několik – Caddy, Combo, Partner, Berlingo, Kangoo. Nakonec výběr padnul na Berlingo Multispace 1,6 16V – žádná raketa, ale jede to. Vezme si to kolem 7-8 litrů benzínu, podle terénu a zátěže. Chtěli jsme variantu Multispace, protože má prosklenou střechu a úložný boxy na stropě, který nám tam občas trochu překáží, ale zase ten pocit když si lehnete a vidíte na hvězdy
Kempingový box
Těžce jsme se inspirovali na netu, jsou i firmy které to vyrábí, ale třeba za 2000 liber. A to nechceš. Takže jsem to nakreslil, proměřil, objednal materiál a jelikož jsem chtěl, aby to vypadalo taky trochu k světu, tak jsem výrobu svěřil do rukou kamaráda truhláře, ovšem za mého „odborného dohledu“.
Po pár pokusech-omylech jsme se propracovali k výslednému výrobku. Koupili jsme standardní 5cm molitan, nechali ušít potahy a jupí čerte kemping box byl na světě. Parádní, funkční a hlavně vyndavací vestaba do jakékoliv minidodávky. Ve dvou lidech jde krásně vyndat z auta. Nevyžaduje žádné viditelné úpravy do interiéru auta . Vejde se pouze do kufru, takže se dá použít i s 5 lidmi na palubě. K autu je to přichycený kurtem, takový punk řešení narychlo, ale 100% funkční.
Celá ta sranda včetně materiálu, práce, vařiče, matrace a kanystru na vodu vyšla na cca 15 000 Kč.
Variabilita prostoru
Jelikož jsme dva a pes tak máme pořád vyndané zadní sedačky, máme tak více místa pro psa a bagáž. Kempík je připravenej ke spaní do 5 minut. Stačí jen posunout přední sedačky do přední polohy, sklopit je, zpacifikovat bagáž aby byla pod úroveň „postele“ a je to. Velikost spaní je 200×120 cm. Ta 5cm matrace naprosto stačí, i přes poměrně velký odlehčení překližky se to nijak nepropadá ani netlačí. Tenhle typ Berlinga má vyklápěcí všechny 4 zadním okýnka, což je velká výhoda oproti Caddyně třeba. Takže se v noci nijak nepaří a krásně luftuje. Na sklech máme hodně tmavý folie, ale i tak je to málo a musíme ješte poladit nějaký závěsy nebo clony na okna. Na přední a čelní sklo dáváme klasický sluneční clony.
Chcete koukat na moře nebo hory pěkně z auta? Není problém stačí zvednout zadní část a hned máte krásné opěrátko. I to je málo? Prší? Není kde posnídat? Stačí vyndat prostřední díl a hned máme mini stoleček. Je to fakt nouzovka, ale funguje to. Zatím jsme to v reálu nikdy nepoužili, nepršelo. A taky s sebou vozíme celtu, kterou vypneme přes auto a máme lehkej přístřešek.
Ještě přidávám fotky jak to vypadá když jsou namontované zadní sedačky. Funfuje to stejně, jenom se nevyklopí jedna podpěra a ležení se položí přímo na sklopenou sedačku.
A co se skrývá v boxech pod sezením? V levém je výsuvný šuplík s vařičem a prostorem pro nádobí a podobné věci. V pravém boxu vozíme vodu a lavor (absolutně dostačující věci pro hygienu – ne na týden samozřejmě ). Za vodou je prostor pro ne tak potřebnou bagáž nebo cokoliv. Elektřinu máme jenom z auta, žádné úpravy. Takže lednice nám běží když jedeme nebo se napíchneme v kempu. Uvažuju o přenosném soláru na dobíjení, ale je to další krám, který s sebou musíte tahat. Bez ledničky se dá fungovat, takže to není priorita.
Kam s tím?
Zatím jsme podnikli několik testovacích výjezdů, nejdelší byl na týden a k mému překvapení jsme na tom žádné chyby nenašli. Je jasný, že tohle není žádný expediční vozidlo nebo bydlík na dlouhodobé cestování, ale nějaký 3 týdny v něm v klidu přežijete. Počítá se samozřejmě s využitím kempů, není to nutné každou noc, ale občas se teplá sprcha a porcelánovej záchod hodí. Plánů na cestování máme aktuálně hodně, tak snad bude i dost volna:-) Aktuálně vyrážíme na Ferraty do Rakous, pak v září snad Dánsko a Holandsko a když bude hezký podzim, tak ještě trip na Ukrajinu.
Závěrem
Ideální řešení pro začínající kempaře, kdo už má nějakou minidodávku, tak si za pár korun udělá perfektní bydlík. Přes tejden máte plnohodnotný auto, v pátek tam šoupnete box a tradá pryč z města. Nedojebete auto nějakou svépomocí vestavbou, ale má to zase svoje limity a omezení, ale to už každej musí zvážit sám.
Na první větší cestu obytným autem s prckem jsme vyjeli, když Tobíkovi, našemu synovi, bylo půl roku. Původně jsme chtěli jet na měsíc, ale nakonec jsme byli tři měsíce a domů se nám moc nechtělo. Pobyli jsme hlavně v Bosně a Řecku, a v tomhle článku bych chtěl shrnout naše zážitky i zkušenosti.
Spousta lidí v tom má pořád chaos, a trocha opakování nikdy neuškodí. Pojďme se podívat, jaké jsou rozdíly mezi čistým propanem a propan-butanem co se provozu v karavanech a obytných autech týká, a proč tolik lidí na zimu kupuje čistý propan.
Petr si sám postavil expediční náklaďák Mercedes-Benz Vario pro rodinu. S náklady pouhých 650 000 Kč (včetně ceny auta) se mu to podařilo na výbornou. Jak dosáhl tak nízkých nákladů? Jak to dopadlo? Proč v požadavcích nebyl pohon 4x4? To a mnohem více se dozvíte v článku.
Naše společnost používá soubory cookie ke správnému fungování vašeho oblíbeného e-shopu,
k přizpůsobení obsahu stránek vašim potřebám, ke statistickým a marketingovým účelům. Kliknutím
na tlačítko přijímám nám udělíte souhlas s jejich sběrem a zpracováním a my vám poskytneme ten nejlepší
zážitek z nakupování.
Vaše nastavení souborů cookie
Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookie
v souladu s vlastními preferencemi a později podrobněji nastavit nebo kdykoli vypnout v patičce webu.
Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí.
Personalizaci provádíme na základě vámi prohlíženého zboží.
Dále pak upravujeme zobrazovaný obsah podle toho, co vás zajímá.
Tyto cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a za pomoci
získaných dat pak můžeme zlepšovat zážitek z nakupování našim zákazníkům.
Tyto cookies jsou využívány reklamními a sociálními sítěmi
včetně Googlu pro přenos osobních údajů a personalizaci reklam, aby pro vás byly zajímavé.