Ponorné nebo tlakové čerpadlo? Jak fungují a jak vybrat
24.04.25 594x přečteno
Jak fungují ponorná, jak tlaková čerpadla, a které si vybrat pro svůj obytňák? Vše si rozebereme v detailním článku a videu.
Přečíst13.12.17 16885x přečteno
Protože na internetu chybí ucelenější seznam zásad, které se vyplatí dodržet při instalaci plynových rozvodů a spotřebičů do auta, rozhodl jsem se jeden napsat. Tak snad bude k užitku.
Sám mám z plynu v obytných autech docela respekt (nikoli strach), ale přitom mám dost známých, co to zrovna moc neřeší. A taky už jsem slyšel o autech, která vybuchla nebo shořela vinou špatného a nebezpečného zapojení. A ještě víc o lidech, kteří v autě usnuli a už se nevzbudili.
No, tak se pojďme podívat, jak by to zhruba mělo vypadat, abyste nedopadli stejně.
POZOR: Článek je o rozvodu plynu z lahví. Všechny informace ber jen jako vodítko pro další hledání a zamyšlení. Pokud plynu rozumíš víc než já a uvidíš, že v článku něco zásadního chybí nebo přebývá, napiš mi prosím na martin@nomadem.cz, článek upravím, ať ostatním co nejlíp poslouží. Článek se věnuje plynu čistě z hlediska používání, nikoli z hlediska nejnovějších norem, a má za cíl jen zamezit nejhoršímu, protože to nejhorší si lidi v autech pořád často vozí. Podrobněji se na téma můžeme kouknout v jiném článku.
Lahve by měly být v prostoru neprodyšně odděleném od obyvatelné části auta. To znamená buď nějaký venkovní box, který je často k vidění na přívěsech, a nebo utěsněnou skříňku.
Prostor pro lahve by měl mít odvětrání podlahou pryč z auta. To proto, že když propan-butan náhodou unikne z lahve, klesá dolů, protože je těžší než vzduch. Když máte větrací otvor v podlaze, plyn jím unikne do volného prostoru, a nic se nestane.
Pokud lahev neodvětráte, hrozí, že se plyn kvůli špatnému těsnění skříňky dostane do obytného prostoru. Nebo se nahromadí ve skříňce s lahvemi, a k tragédii pak stačí jedna jiskra.
Ve skříňce s lahvemi by pak nemělo být nic, co může hodit jiskru. Žádné elektrické vedení, žádná světla, baterie a podobné věci.
Lahve by při jízdě měly být zajištěné proti pohybu a to tak, aby zůstaly na svém místě i v případě nárazu.
Kromě lahví volně v obytném prostoru často vídám různé spotřebiče napojené na hadici přímo z lahve, což je hodně špatné řešení. Teď nemluvím o vařiči na krátké hadici z 2kg lahve, ale o kompletních hadicových rozvodech pro vaření, topení, bojlery apod., často spojené s jednou nebo dvěma 10 kg lahvemi.
Hadice používejte jen v nejnutnější délce. Hadice může zpuchřet, prodřít se, propíchnout se, prasknout. A průser je na světě.
Pro rozvod plynu a napojení ke spotřebičům se používají zásadně ocelové trubky. Dřív se používala měď, ale má své mouchy – ve spojení se ocelovými spojovacími prvky plynových rozvodů, což jsou dnes prakticky všechny, může utvořit galvanický článek, a spoj vyrezne.
Jednotlivé spotřebiče se napojují přes rychlouzavírací ventily. Jedna trubka od lahví vede k ventilům, a odtud se rozvod větví dál k jednotlivým spotřebičům.
Jediná hadice, která by se v rozvodu měla nacházet, je ta, která vede od lahve přes regulátor k ocelovým rozvodům. V maximální délce cca 50 cm. Napojení hadicí by mělo být uzavřeno ve skříňce s lahvemi. To znamená, že ze skříňky dál už vede jen ocelová trubka k ventilům, a od ventilů trubky ke spotřebičům.
V celém systému používejte spotřebiče určené pro stejný tlak, typicky to u novějších spotřebičů bude 30 mbar, ale narazíte i na spotřebiče pro tlak 50 mbar, byť už se dnes tolik nevyrábějí. Informaci o tlaku najdete na spotřebiči. Pokud musíte kombinovat spotřebiče pro různý tlak, měli byste to řešit odpovídajícími regulátory na potrubí.
Používat v karavanu různé plynové zářiče s otevřeným spalováním, které jednak spalují kyslík v interiéru a navíc do něj vypouští spaliny, je prostě pitomost a hazard se životem. A můžete si větrat jak chcete.
Kdyby vám někdo podobné spotřebiče doporučoval se slovy “je to levný, používám to a ještě jsem to nezakápnul, takže to funguje”, pošlete ho tam, kam slunce nesvítí. Neriskujte, nepodstupujte dobrovolné sycení svého krevního oběhu COčkem.
Pro karavany se používají uzavřená plynová topidla a spotřebiče které sají vzduch zvenčí a mají odvod spalin komínkem. Samozřejmě se bavíme o spotřebičích jako jsou plynová topení, bojlery, chladničky, průtokové ohřívače a podobně – ne o vařičích, kde tohle nejde a prakticky nehraje roli.
Takové spotřebiče nespalují kyslík z interiéru, ani do něj nevyfukují spaliny.
Revize a tlakové zkoušky plynových spotřebičů se provádí dle Nařízení vlády č. 191/2022 Sb. Revizní technik zkontroluje celkové zapojení a spotřebiče, a tlakovou zkouškou ověří, že nikde nedochází k únikům.
Pokud řešíte stavbu obytného vozu svépomocí, doklad o revizi přiložíte k ostatním dokumentům k přetypování vozu.
Některé plynové spotřebiče nejsou vůbec určeny k použití za jízdy. U jiných to při splnění určitých podmínek možné je. Info najdete v manuálu ke spotřebiči.
Pokud ale chcete používat plynový spotřebič za jízdy, určitě byste měli použít speciální bezpečnostní regulátor, který v případě nárazu uzavře přívod plynu z lahve do rozvodu a tím zabrání nejhoršímu.
Pokud bezpečnostní regulátor nepoužíváte, před jízdou zavírejte ventil na lahvi. Kdyby se něco stalo a třeba prasklo vedení v autě, obsah lahve zůstane tam, kde zůstat má.
Kamaráda dokonce jednou kontrolovali na rakouských hranicích – kromě toho, že mu zvážili obytňák jestli není přetížený také chtěli vidět, zda má zavřenou plynovou lahev.
Pro klidnější spaní a zvýšení jistoty, že se probudíte, se mohou hodit různé alarmy a detektory plynu. Především ty, které dokáží detekovat CO a propan-butan.
U plynu a elektřiny chyby vychází draho. Zvažte, jestli dostatečně dobře víte, co děláte. Pokud ne, nechce instalaci na odbornících, není se za co stydět, ohledně elektřiny to tak dělám taky.
Ponorné nebo tlakové čerpadlo? Jak fungují a jak vybrat
24.04.25 594x přečteno
Jak fungují ponorná, jak tlaková čerpadla, a které si vybrat pro svůj obytňák? Vše si rozebereme v detailním článku a videu.
PřečístIzolace obytné dodávky: Na co myslet před ní? (+ video)
07.04.25 9895x přečteno
Izolace je při stavbě obytné dodávky jedním z prvních kroků, ale ne ten úplně první. Podívejte se, co se vyplatí promyslet, ještě než se do ní pustíte, a možná si ušetříte dost času, práce i nervů :)
PřečístJaký řidičák na karavan, obytné auto nebo dodávku?
26.03.25 50299x přečteno
Jaký řidičák potřebujete na karavan (obytný přívěs)? Na obytné auto? Na dodávku? V našem přehledném článku se na celou problematiku podíváme z různých úhlů tak, aby nezůstal prostor pro nejasnosti.
PřečístCZK EUR